Europski tjedan prevencije raka vrata maternice

Od početka kampanje "Posveti se sebi" bilježi se pad smrtnosti od raka vrata maternice i porast broja Papa otisaka za 15 posto

Europski tjedan prevencije raka vrata maternice

U sklopu Europskog tjedna prevencije raka vrata maternice od 24. do 30. siječnja udruga Nacionalni odbor za promicanje prevencije raka vrata maternice te tvrtke dm - drogerie markt i GlaxoSmithKline pokrenule su i ove godine vrijedan projekt „Posveti se sebi“. Cilj projekta je uvođenje organiziranih specijalističkih ginekoloških pregleda u bolnice kao ključnog koraka u prevenciji raka vrata maternice od kojeg u Hrvatskoj godišnje oboli preko 400 žena, a zbog neredovitih pregleda više od 200 žena ne uspije na vrijeme izbjeći ili pobijediti ovu smrtonosnu bolest.

Organizatori već četvrtu godinu za redom edukativnim i humanitarno-zdravstvenim aktivnostima podižu svijest građana o važnosti i načinu pravovremenog otkrivanja raka vrata maternice i pritom ih pozivaju da zajedničkim snagama „Prekrižimo rak vrata maternice u Hrvatskoj“!

„Na temelju posljednjeg izvješća iz Zavoda za javno zdravstvo bilježimo porast broja Papa obrisaka, za čak 15 posto, a i smrtnost od bolesti raka vrata maternice je u padu. To je najveća nagrada i motiv za daljnje djelovanje organizatora koji su i ove godine dio projekta „Posveti se sebi - Prekriži rak vrata maternice“, istaknuo je prof.dr.sc. Ante Čorušić, predstojnik za ginekološku onkologiju referentnog centra Ministarstva zdravstva za premaligne i maligne lezije vrata maternice.

Osim zabilježenih rezultata na samom terenu iznimni napor i entuzijazam organizatora nagradit će drugi put za redom i ECCA-a, uručivši ugledno priznanje Biser mudrosti za prevenciju raka vrata maternice (Pearl of Wisdom Cervical Cancer Prevention Award) za najučinkovitiju i najsveobuhvatniju zdravstvenu kampanju u promicanju prevencije raka vrata maternice u Europi. Nagrada će biti uručena u sklopu Sastanka na vrhu koji se održava u Europskom parlamentu 26. i 27. siječnja 2010. u Bruxellesu.

„Ponosni smo jer je ovo zaista veliko priznanje za nas kao organizatore, ali i za cijelu Hrvatsku. Također, posebno nas veseli činjenica da su pojedine zemlje Europe prepoznale učinkovitost ovog koncepta i primijenile nagrađenu kampanju u svojoj zemlji. Tako je primjerice Velika Britanija partnerstvom između njihove najveće drogerijske tvrtke Boots, tvrtke GlaxoSmithKline, potporom ustanove Royal College of Nursing i udruge Wellbeing of Women te suradnjom s popularnom grupom Sugababes, koja je bila britanska verzija naše prošlogodišnje glasnogovornice Lane Jurčević, te programom edukativnih tribina ostvarila također izvrstan rezultat“, ponosno je istaknula Marinka Akrap, članica Uprave dm-a.

„Posveti se sebi - Prekriži rak vrata maternice“ poruka je svim ženama u Hrvatskoj, a tijekom tjedna trajanja kampanje organizirane su sljedeće aktivnosti:

  • od 25. do 29. siječnja: besplatno cijepljenje protiv HPV virusa, uzročnika raka vrata maternice za 100 djevojaka od 10 - 25 godina, a sve ostale zainteresirane djevojke će dobiti uslugu cijepljenja po posebnoj cijeni svakim radnim danom od 8 do 16 sati u Zavodu za javno zdravstvo Andrija Štampar na adresi Mirogojska 16, Zagreb
  • od 13. od 18. siječnja: besplatni ginekološki pregledi i Papa testovi u Klinici za ženske bolesti KBC-a Zagreb, Petrova 13 (najave na telefon 01 4604 631)
  • 25. siječnja u 18 sati: edukativna tribina za javnost u Zavodu za javno zdravstvo Andrija Štampar, Mirogojska 16, Zagreb (dr. sc. Magdalena Grce:  Kampanja Bisera mudrosti Europske udruge protiv raka vrata maternice; prof.dr.sc. Ante Čorušić: Sekundarna prevencija raka vrata maternice;  dr. Vladimira Lesnikar: Primarna prevencija raka vrata maternice;  dr. sc. Dinka Pavičić: Odgovorno spolno ponašanje)
  • 28. siječnja u 18 sati: stručna tribina za farmaceute u Hrvatskom farmaceutskom društvu, Masarykova 3, Zagreb
  • 29. siječnja u 10 sati: predaja peticije za uvođenje organiziranih programa prevencije raka vrata maternice predsjedniku Hrvatskog sabora Luki Bebiću

Biser mudrosti (Pearl of Wisdom) simbol je prevencije raka vrata maternice. Svi građani mogu potražiti svoj „Biser mudrosti“ u dm-u i na simboličan način podržati program prevencije kako bi postao dostupan svakoj ženi u Hrvatskoj i Europi. Na terminalu u dm-u za samo 10 bodova na „active beauty“ kartici može se zatražiti potvrda s kojom se na blagajni preuzima predivni broš „Biser mudrosti“.

„Po učestalosti oboljenja od karcinoma kod žena rak vrata maternice treći je u svijetu, a drugi na ljestvici uzročnika smrti žena od karcinoma, odmah nakon raka dojke. Rak vrata maternice zloćudna je bolest uzrokovana humanim papiloma virusom (HPV), koji se prenosi spolnim odnosom čime je svaka spolno aktivna žena izložena zarazi. Od infekcije HPV-om do razvoja premalignih lezija (CIN-ovi) raka vrata maternice može proći više godina, što ostavlja dovoljno vremena za otkrivanje eventualne promjene uzrokovane virusom i prevenciju od bolesti. Preventivno testiranje se radi Papa-obriskom koje pomaže u ranom prepoznavanju znakova bolesti. Uzimanje obriska je brzo i jednostavno i ne uzrokuje bol. Ako je Papa-nalaz uredan ponavlja se svake tri godine. Ako je Papa-nalaz nejasan radi se testiranje na HPV, a ako nije uredan radi se kolposkopija. Takvi redoviti pregledi i testovi omogućavaju rano otkrivanje bolesti  i pravovremeno liječenje što najčešće završava uspješno. Osim toga, danas cijepljenje protiv HPV-a nudi dodatnu zaštitu. Redoviti probir i cijepljenje najbolja su prevencija CIN-ova i raka vrata maternice. Naime, kombinacijom primarne i sekundarne prevencije može se spriječiti do 90% premalignih i malignih lezija vrata maternice.“ ističe dr.sc. Magdalena Grce, članica Uprave ECCA-e.