Stilistica - vrlo neobičan film o velikom no sasvim običnom problemu: smrti

Recenzija filma Personal Shopper s Kristen Stewart u glavnoj ulozi

Kristen Stewart igra Maureen Cartwright, Amerikanku u Parizu koja radi kao osobna stilistica (personal shopper) za jednu slavnu glumicu i model. Osim obavljanja kupovine za prezauzetu manekenku, u slobodno vrijeme obavlja posao medija - vidovnjaka - i komunicira s mrtvima. Maureen je ostala u Parizu nakon iznenadne smrti brata blizanca, nastradalog od urođene srčane mane, koju i ona ima. Pokušavajući da stupi u kontakt s preminulim bratom, sve je opsjednutija svijetom duhova, misteriozna joj osoba šalje uznemirujuće poruke, i ona počinje gubiti kontrolu nad svojim životom...

Recenzija filma:
Već drugi Assayasev film o smrti (prvi je 'Oblaci nad Sils Marijom') - možda je najbolji horor kojeg ćemo vidjeti ove godine i vrlo zanimljiv melanž nekoliko žanrova u rasponu od horora preko psihotrilera do erotske drame. Radnja je smještena u sadašnjost, u svjetsku modnu meku Pariz, i prati kako se mlada stilistica nosi s krizom zbog gubitka brata blizanca koji je umro tri mjeseca prije zbog urođene srčane mane. Njeno je ime Maureen i ona zapravo mrzi svoj posao stilistice iako je beskrajno talentirana, a koji je prihvatila samo kako bi mogla biti u Parizu gdje je umro njen brat te kako bi s njime probala uspostaviti kontakt. Maureen je, naime, i medij. Ona i njezin pokojni brat Lewis, svjesni da su žrtve ozbiljne dijagnoze, odlučili su da će se u slučaju da jedno od njih umre onome drugome javiti s onoga svijeta. Kada Maureen odlazi u napuštenu bratovu vilu uspostaviti s njim kontakt dolazi do izražaja Assayesev veliki talent za stvaranje atmosfere napetosti i istinske jeze kakve bismo očekivali od autora specijalista za horor žanr. Drugi forte francuskog autora je majstorsko ubacivanje elemenata psihotrilera te niza manjih zapleta među kojima je najbolji kratki film u kojem se prikazuje duhovna seansa Victora Hugoa i njegovog društva u periodu dok je bio u prognanstvu na otoku Jersey.

Assayes je vrlo sofisticiran i urban autor, a u njegovom novom filmu izražen je stilski postupak redukcije u širem smislu, za što je zvijezda 'vječno tužnog lika', Kristen Stewart, odličan izbor, iako ovo nije njena najbolja izvedba premda ipak jako dobra.
Posebno zamjetna i u ovoj drugoj suradnji sa Stewartovom je tema društvenog otuđenja, što ga pozicionira kao izrazito modernog, tj. postmodernog autora. Istančan, krajnje suptilan vizualni prosede i činjenica da će niz podzapleta uvući i najnezainteresiranijeg gledatelja u radnju, i natjerati ga da o njoj intenzivno razmišlja, dobre su strane filma.

Među svojim najvećim uzorima Assayes navodi Roberta Bressona, jednog od najvećih francuskih redatelja uopće kao i filozofa Guya Loisa Deborda, koji se bavio temama kao što su socijalna alijenacija i vjerovanjem da objekti imaju intrinzičnu vrijednost.
Sve to prenio je Assayes u 'Stilisticu', ali ne uvijek do kraja uspješno, uz nekoliko debelih kikseva (posebno se to odnosi na kraj filma).
Stoga je 'Stilistica' vrlo zanimljiv horor, ali ne i puno više od toga.

Stilistica / Personal Shopper