Kako se za školu uči već u vrtiću

Program predškole bit će od velike pomoći djetetu jer će se u krugu svojih vršnjaka pripremiti za školu i ispunjavanje školskih obaveza

Kako se za školu uči već u vrtiću

Program predškole obvezan je program odgojno-obrazovnoga rada s djecom u godini dana prije polaska u osnovnu školu. Provodi se u trajanju od 250 sati. Program predškole pomaže djetetu razviti vještine potrebne za školu, stvoriti radne navike i socijalizirati se u skupini vršnjaka. Program predškole bit će od velike pomoći djetetu jer će se u krugu svojih vršnjaka pripremiti za školu i ispunjavanje školskih obaveza. Program predškole obvezan je za svu djecu u godini dana prije polaska u osnovnu školu i dio je sustava odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj.

Mala škola

Intenzivnija priprema za školu počinje zadnju godinu boravka u dječjem vrtiću ili „maloj školi“ – predškoli, međutim djeca se na određeni način od malena pripremaju za školu. Razlog tome je što je za polazak djeteta u osnovnu školu puno važnije poticati njegov socio-emocionalni razvoj, razvijati pozitivnu sliku djeteta o sebi, samostalnost, disciplinu, upornost, spremnost na suradnju, a što se uči i stječe duži niz godina.

Gdje se provodi

Prostor za provedbu programa predškole mora biti prilagođen psihofizičkim osobinama djeteta u godini dana prije polaska u osnovnu školu i slijediti higijensko-zdravstvene i odgojno-obrazovne standarde. Dječji vrtić, osnovna škola i druga ustanova koja provodi program predškole obvezna je surađivati s roditeljima djece u godini dana prije polaska u školu, ustanovama i pojedincima koji mogu sudjelovati u odgoju i obrazovanju te skrbi za djecu u godini dana prije polaska u osnovnu školu, te pridonijeti kvaliteti programa predškole.

Trajanje programa predškole

Program predškole provodi se od 1. listopada do 31. svibnja, a ukupno traje 250 sati godišnje za djecu koja nisu polaznici redovitoga programa dječjega vrtića u skladu s organizacijom rada odgojno-obrazovne ustanove. Program predškole može se provoditi i s manjim brojem sati (ali ne manjim od 150 sati), i to samo tamo gdje ne postoji mogućnost provođenja 250-satnog programa zbog iznimno malog broja djece, otežanih uvjeta dolaska ili boravka , te zbog nekih drugih objektivnih teškoća. Program predškole mora se ravnomjerno i kontinuirano tjedno provoditi neovisno o predviđenim satima i dnevnim terminima.

Pri organizaciji rada daje se prednost prijepodnevnoj provedbi programa. U sklopu provedbe 250-satnoga odnosno najmanje 150-satnoga trajanja programa predškole treba predvidjeti najmanje 10 posto od ukupnog broja sati za provedbu drugih aktivnosti izvan ustanove, kao što su posjeti, izleti, kulturne priredbe, zdravstveni i sportski programi.

Prijava

Dijete za predškolu prijavljuje se u tajništvo najbližeg dječjeg vrtića ili osnovne škole tijekom kolovoza i rujna. Program se može ustrojiti tako da obuhvaća od 250 do 550 sati godišnje. U pravilu počinje 1. listopada tekuće godine, a traje do 1. lipnja iduće godine. U nekim sredinama, kao što su otoci, brdska područja, program predškole se provodi u razdobljima od tri ili pet mjeseci, ovisno kako odredi stručno tijelo predškolske ustanove.

Financiranje

Program predškole je besplatan za sve roditelje čija su djeca u godini dana prije polaska u osnovnu školu uključena u taj program. Sredstva za provedbu programa predškole osigurava se iz državnog proračuna i iz proračuna jedinica lokalne i područne samouprave.

Stjecanje vještina

Priprema djece za školu obuhvaća vježbanje hotimične pažnje, primjerice, upućivanjem na sadržaje iz svakodnevnog života. Potrebno je razvijati sposobnost opažanja i promatranja, poticati djecu da detaljno pričaju o svemu što vide, kontinuirano izvoditi vježbe koncentracije kako kod rješavanja raznih zadataka, tako i kod svakodnevnih aktivnosti. Važno je i stvaranje pozitivne slike o sebi, stvaranje radnih navika, te razvijanje kulturno-higijenskih navika.

Oproštaj s vrtićem

Spremnost za školu kombinacija je raznih vještina koje pridonose školskom uspjehu, a uključuju  dobro tjelesno zdravlje, socijalnu i emocionalnu zrelost, jezične i komunikacijske vještine, sposobnost rješavanja problema i kreativnog razmišljanja te općenito poznavanje svijeta u kojem dijete živi. Iako većina roditelja podrazumijeva kako bi priprema za školu trebala obuhvaćati učenje čitanja, pisanja, računanja i sl. za djecu to nije neophodno. Navedene vještine djeci predstavljaju najmanji problem koji vrlo brzo svladaju polaskom u školu, a ako im i ide teže, u dobi od 6 ili 7 godina djeca počinju shvaćati da nedostatak prirodnih sposobnosti mogu nadoknaditi ulaganjem napora.

Također, ukoliko dijete ima dobro razvijene predčitalačke i grafomotoričke vještine (npr. pravilno držanje olovke, povlačenje jasne linije kao i povlačenje linije od točke A do točke B, i dr.) bez velikog napora će usvojiti i vještine pisanja i čitanja. Kada je riječ o usvajanju vještina računanja, poželjno je da dijete nauči mehanički brojati barem do 20, dodavati i oduzimati za jedan broj do 10 te da razumije pojmove klasifikacije po boji, obliku i sl., kao i usporedbe po dužini te širini.

Spremni za školu
Dobre preduvjete za uspješan početak školovanja ima dijete koje ima pozitivnu sliku o sebi, zna se zauzeti za sebe, zna rješavati sukobe, ponosi se uspjehom i podnosi neuspjeh, pomaže i dijeli s prijateljima, dogovara se i poštuje pravila. Za razvoj djeteta, pa tako i za prilagodbu djeteta na školu, važno je stvarati motivirajuće okruženje u kojem se potiče stjecanje novih iskustava, aktivnost, radoznalost, igra i stvaranje. Na taj način će dijete steći osobine, sposobnosti i vještine potrebne za uspjeh u školi.