Niskokalorična sladila ne povećavaju želju za slatkim, tvrde istraživači

Zašto potrošači biraju proizvode slatkog okusa

Niskokalorična sladila ne povećavaju želju za slatkim, tvrde istraživači

Naša urođena želja za slatkim okusom, naše genetske predispozicije, naša sklonost i potreba za slatkim, kao i utjecaj na sitost, apetit i kontrolu tjelesne težine, sve su to samo neke od ključnih tema o kojima su razgovarali vodeći višedisciplinarni stručnjaci okupljeni na raspravi pod naslovom „Sladak okus u svakodnevnom životu:  znanstveni osvrt na želju za slatkim i njezin utjecaj na kontrolu tjelesne težine“ koju je organizirala Međunarodna udruga za sladila (ISA) u sklopu 22. europske konferencije o pretilosti u Pragu (ECO 2015).
Dr. Graham Finlayson s Fakulteta za psihologiju Sveučilišta u Leedsu predvodio je raspravu na kojoj su se okupili sudionici iz akademskih, znanstvenih i zdravstvenih krugova iz cijelog svijeta potaknuti zajedničkom željom da bolje razumiju i razmotre „okidače“ povezane s pretilošću u kontekstu aktualnih rasprava o zdravlju.

Dr. France Bellisle sa Sveučilišta  Pariz 13 predstavila je rezultate svog najnovijeg pregleda znanstvene literature o slatkom okusu koja je obuhvatila više od trideset godina znanstvenih istraživanja, a posvećena je istraživanju slatkog okusa u svakodnevnom životu i prednosti niskokaloričnih sladila za ljude koji vode računa o tjelesnoj težini.

„Dokazi upućuju na zaključak kako niskokalorična sladila ne povećavaju želju za slatkim i kako je ustvari manje vjerojatno da će ljudi koji u prehrani koriste niskokalorična sladila pretjerati s konzumacijom hrane s većim udjelom šećera“, rekla je dr. France Bellisle i dodala kako „pouzdani i konvergentni podaci pokazuju da bi želja za proizvodima slatkog okusa mogla biti manja kod korisnika niskokaloričnih sladila.“

Predstavivši početna ključna otkrića svog najnovijeg suradničkog istraživanja o reakcijama na sladak okus u odnosu na demografske podatke i indeks tjelesne mase koje je provedeno na  dvjema usporedivim populacijama (britanskoj i finskoj), prof. Hely Tuorila sa Sveučilišta u Helsinkiju istaknula je kako je istraživanje otkrilo „očite spolne razlike u sklonosti prema slatkim proizvodima kod mladih odraslih osoba u finskoj usporedivoj populaciji“ i dodala kako su „prirodno slatko voće, bobice i voćni sokovi izuzetno omiljeni kod oba spola i kod svih dobnih skupina, ali ne zadovoljavaju potrebu za slatkim.“

Govoreći o slatkom okusu u kontekstu hedonističkog učinka i kontrole nad unosom hrane,  dr. Graham Finlayson naglasio je dva različita djelovanja, osjetilno i nutritivno, koja utječu na to koliko nam se „sviđa“ slatka hrana i koliko „želimo“ takvu hranu. „Odnos između slatkoće i sitosti je složen i vremenski uvjetovan… Općenito gledano, ljudi mogu dobro procijeniti koliko im se slatka hrana sviđa, ali loše procjenjuju svoju želju za takvom hranom“, rekao je dr. Graham Finlayson i dodao: “… za neke ljude (sklone pretilosti), učinak izloženosti slatkoj kaloričnoj hrani može nastaviti djelovati i nakon konzumacije, kroz hedonističku želju za hranom i apetit.”

Zaključci su potvrdili da potrošači biraju proizvode slatkog okusa zbog nekoliko različitih faktora. Okidači vezani za okruženje, genetiku i psihologiju predstavljaju ključne poticaje za konzumaciju takvih proizvoda i mogu utjecati na kontrolu tjelesne težine. U svijetu u kojem se susrećemo sa sve više izazova, istraživanje koje omogućuje zdravstvenim stručnjacima da primijene personaliziran pristup kada nastoje pomoći  osobama koje imaju problema s tjelesnom težinom  izuzetno je vrijedno. Proizvodi zaslađeni niskokaloričnim sladilima osiguravaju slatkoću bez kalorija pa stoga mogu potaknuti ljude da pametno biraju između različitih dostupnih opcija i pomoći im da ostvare uravnoteženiji način života.