Zaustavite nasilničko ponašanje kod djece - 2. dio

Nakon što smo pobliže objasnili što je nasilničko ponašanje, dajemo vam osnovne upute kako spriječiti takvo ponašanje

Zaustavite nasilničko ponašanje kod djece  - 2. dio

Nasilništvo je najčešće kod djece u dobi od 9 do 13 godina. Nasilnici i žrtve su češće dječaci. Kod dječaka je veća vjerojatnost da će maltretiranje biti fizičko, dok je kod djevojčica češće verbalno ili psihološko uznemiravanje.
Nasilnici i njihove žrtve imaju u pravilu poteškoće sa prilagodbom u društvenom i psihološkom smislu. Žrtve teže sklapaju prijateljstva i često su usamljene.

Pristup djetetu koje je žrtva nasilničkog ponašanja

Ako primjetite da vam je dijete žrtva nasilničkog ponašanja ili vam se samo požali na  to porazgovarajte sa njim. Prije nego date djetetu savjet, dobro razmislite – da li je dijete već možda probalo to što mu savjetujete? Prikupite što više informacija. Nemojte mu samo reći da se zauzme za sebe ili da ignorira nasilnika. Vjerojatno je probao obje stvari prije nego se vama obratio za pomoć. Da su te strategije funkcionirale, već bi riješio svoj problem. Nemojte optuživati dijete. Pitajte ga što je učinio kako bi razriješio problem. Pohvalite ga za sve što je probao. Potaknite ga da vama ili nekom odraslom kaže što mu se dešava. Pomozite mu osmisliti što bi moglo pomoći zaustaviti nasilje. Ako je vaše dijete sramežljivo, pomozite mu da stekne prijatelje kroz izvanškolske aktivnosti, hobije ili sport.

Razgovarajte sa učiteljem, ravnateljem i školskim psihologom ili pedagogom i zamolite ih da vam pomognu pripaziti na dijete. Njihova intervencija bi mogla obuhvaćati posljedice za nasilnika, pojačan nadzor ili pomoć vašem djetetu da se uklopi u društvo i stekne prijatelje.

Pristup nasilniku

Ako je vaše dijete nasilnik koji maltretira drugu djecu, pomozite mu da kaže što je točno učinio, bez optuživanja ili prebacivanja krivnje na druge. Čak i ako je drugo dijete nešto napravilo, vaše je samo odlučilo učiniti to što je učinilo. Ohrabrite ga da priča o tome kako je njegovo ponašanje utjecalo na drugu osobu. Pomozite mu da otkrije što je htio postići povredom drugog djeteta. Da li je tražio pažnju? Moć? Bilo mu je zabavno? Htio je da ga pusti na miru? Pomozite djetetu da ostvari svoj cilj bez povređivanja drugih. Ako je dijete bilo kažnjeno u školi, vjerojatno nema potrebe da ga još jednom kaznite (osim ako se uistinu loše ponašao). Svakako potaknite dijete na bolje ponašanje ubuduće.

Kako ćete to postići?

Autoritativan pristup odgoju, sa jasnim pravilima te dosljednost u odgoju, ali isto tako i iskazivanje ljubavi i interesa za  djetetove osjećaje najučinkovitiji su za odgoj samopouzdane i uspješne djece. Autoritativni pristup odgoju, sa jasnim (ponekad i rigoroznim) pravilima, ali uz malo iskazivanja ljubavi ili interesa za djetetove osjećaje može dovesti do ponašanja u kojem dijete ili živi po pravilima ili se buni protiv njih. Roditelji koji previše popuštaju djeci, iskazuju im ljubav, ali nemaju određena pravila, ili se sami ne pridržavaju postojećih pravila obično odgajaju djecu koja su sigurna i samopouzdana, ali imaju problema sa samokontrolom i poštivanjem tuđih prava.

Da bi uspostavili  disciplinu koja je dosljedna i učinkovita najbolje je da počnete sa pet specifičnih pravila koja smatrate bitnima, a koja će se primjenjivati na sve u kućanstvu. Neki primjeri su “Na vrijeme obavljaj školske i kućanske obveze”, “Učini ono što ti se kaže nakon prve opomene bez vikanja i plača”…

Tada napravite listu svih privilegija koje vaša djeca imaju, poput televizije, mobitela, prijevoza, odjeće, videoigrica i druge stvari koje činite za njih ili im dozvoljavate da rade. Maknite s liste sve ono što bi svakom djetetu trebalo biti dostupno i što zaslužuje bez obzira na ponašanje. Sve ostale privilegije (barem 12) poredajte po tome koliko bi vi bili nezadovoljni kad vaše dijete ne bi imalo te privilegije. Sad možete djetetu objasniti pravila – svaki put kad prekrši neko od pravila, pomiče se jednu stepenicu niže na listi privilegija, tako da može imati sve privilegije ispod te crte, no nijednu iznad nje. Djeci mlađoj od 7 godina omogućite da se uz dobro ponašanje svaka 2 dana vrate stepenicu više. Djeci starijoj od 7 godina omogućite ovo jednom tjedno (recimo petkom) ovisno o ponašanju tijekom tjedna. Privilegije mogu izgubiti u svakom trenutku, a vratiti ih samo jednom tjedno. Izbjegavajte prijetnje, vikanje, druge prilike, upozoravanje ili ljutnju. Umjesto toga bez uzrujavanja skinite djetetu privilegiju svaki put kad prekrši pravilo. Nemojte zaboraviti posvećivati puno pozitivne pažnje djetetu, igrati se s njim, izlaziti u prirodu, … bez obzira na ponašanje. Dijete ne smije osjećati da mora “zaslužiti ljubav”.