Vrtići s Montessori pedagogijom

„Pomozi mi da to učinim sam“

Vrtići s Montessori pedagogijom

Montessori pedagogija cijenjena je i prihvaćena u cijelome svijetu. Kao svjetski priznata pedagoška koncepcija stoljetne tradicije, Montessori obrazovni sustav uveden je u predškolske i školske institucije, a posebice je raširen u Italiji, Nizozemskoj, Velikoj Britaniji, Danskoj, Švedskoj, Švicarskoj, Njemačkoj i Sjedinjenim Američkim Državama. Vrtići koji svoj rad temelje na Montessori pedagoškom konceptu polaze od djeteta i njegovih potreba, te osiguravaju poticajnu okolinu u kojoj svako dijete može biti slobodno kako bi razvijalo sve svoje potencijale i talente. Začetnica Montessori pedagogije bila je Maria Montessori, čija se 142. godišnjica rođenja proslavila jučer, a koja je svojim radom uvelike doprinijela razvoju pedagogije. 

Jedinstven pristup učenju
Montessori sustav se zasniva na filozofiji razvoja djeteta prema kojoj pojedinac stječe operativna znanja u područjima života u kojima će sudjelovati kao odrasla osoba. Koncipirana je tako da u potpunosti iskoristi prednosti samomotivacije i jedinstvenu dječju sposobnost samorazvijanja i usavršavanja vlastitih sposobnosti. U Montessori pedagoškom konceptu naglasak nije na podučavanju djeteta, nego se osigurava poticajna okolina koja povećava dječju prirodnu radoznalost i omogućuje mu kroz igru spontano učenje otkrivanjem.

Montessori metoda u potpunosti uvažava dječju individualnost i od nje polazi.Skupine djece u Montessori vrtiću su mješovite dobi. Mlađa djeca uče od starijih, a starija utvrđuju znanje pomažući mlađima. Svako dijete uspostavlja vlastiti tempo rada otkrivajući nove sadržaje ili utvrđuju ono što su već naučila ponavljanjem vježbi uz značajan unutrašnji osjećaj uspjeha.  Montessori je put na kojem djeca u potpunosti koriste i razvijaju svoje potencijale. Na ovaj se način jaki usavršavaju, a slabi jačaju. Navike, vještine i znanja koje dijete usvoji u Montessori okolini pomoći će mu da radi efikasnije, zapaža pažljivije, da se koncentrira efektivnije i da se lakše snađe u novim situacijama, bez obzira gdje se nalazilo.

Više od metode
Montessori pristupom u ranom odgoju i naobrazbi cilj je osposobljavati djecu za samostalan i odgovoran život, te za poštivanje osnovnih ljudskih vrijednosti, suradnju, zajedništvo i toleranciju. U programu Montessori za djecu od 3-6 godina nalazimo pet odgojnih područja. To su: praktični život, senzomotorika, matematika, jezik, kozmički odgoj i odgoj u vjeri. Montessori koncept je nastao u okviru reforme pedagogije, čije je zajedničko obilježje kritički odnos prema tradicionalnom odgojno obrazovnom procesu. Montessori pedagogija i njezina metoda odgoja i obrazovanja utjecali su i na razvoj pedagoške ideje u Hrvatskoj. Prvu Montessori ustanovu u Hrvatskoj otvorila je 1934. god. u Zagrebu grofica Dédée Vranyczany
U samostalnoj Hrvatskoj 1991.godine otvorena je prva privatna „Dječja kuća“ u Splitu. Danas Montessori program provodi mnogo vrtića u Hrvatskoj, a 2003. otvorena je Osnovna Montessori škola Barunice Dédée Vraniczany.

Emancipacija djeteta
Montessori pedagogija djeluje na temeljnom načelu emancipacije djeteta kao ličnosti. U središtu te najraširenije alternativne pedagogije u svijetu nalazi se dijete, a glavna pedagoška načela su promatranje djeteta te individualan pristup svakom djetetu ponaosob. Važnu ulogu u nastanku tog odgojno-obrazovnog  koncepta imala je dr. Maria Montessori. Radeći kao liječnica došla je u kontakt s djecom s teškoćama u razvoju i uočila da se toj djeci nitko ne trudi pomoći da i oni napreduju, te da o njima nitko ne vodi pedagošku brigu. Ustvrdila je kako djeca nisu dobivala nikakve poticaje i da im okolina ne nudi ništa čime bi se ona igrala te da je za njihov napredak nužan pedagoški rad. Godine 1907. Maria Montessori u Rimu otvara prvu Montessori Dječju kuću u siromašnoj četvrti, za djecu čiji roditelji, opterećeni radom ostavljaju djecu bez nadzora. Prostorije je namjestila i opremila tako da djecu potiču na vježbanje svih osjetila i omogućuju im nesmetano kretanje. Djeca su slobodno mogla sama birati aktivnosti i materijale. Svi materijali osmišljeni su tako da imaju samokorekciju, tj. dijete samo, uz pomoć materijala i pribora, može uočiti pogrešku i ispraviti se. Godine 1909. organizira prvi u nizu tečajeva internacionalnog stručnog usavršavanja učitelja. Iste godine objavljuje svoju knjigu „Il metodo“ koja je ubrzo prevedena na dvadesetak jezika. Montessori Dječje kuće otvaraju se i širom Europe a i preko Atlantika, u SAD-u i Indiji. U godinama koje slijede Montessori metoda postala je priznata kao metoda poučavanja i u državnim školama širom svijeta. Širom Europe i u SAD-u otvaraju se privatne Montessori škole.

(M.G.)