Pomozite djetetu odabrati primjerenu knjigu

Djeca koja više čitaju, razvijaju vještine čitanja, mnogo bolje i brže čitaju, povećavaju svoj vokabular, bolje se izražavaju, te brže napreduju na složenije knjige

Pomozite djetetu odabrati primjerenu knjigu

Čitanje knjiga dio je kulture koju djeca moraju naučiti od malena, pa je prema tome i učenje biranja knjiga vrlo važna vještina. Do vremena kada postanu tinejdžeri, djeca bi trebali savladati vještine donošenja odluka i biranja, prema određenim smjernicama koje smo im dali kada su bili mlađi. Dok se u tom pogledu biranje knjiga čini vrlo beznačajno, ono može djeci pomoći u donošenju i drugih odluka, te suočavanjem s posljedicama tih odluka. Djeca koja sama odaberu knjigu koju žele pročitati, često provode više vremena čitajući i pročitaju više knjiga, bilo onih zadanih u školi ili bilo onih kod kuće.   

Istraživanja su pokazala, što uopće nije iznenađujuće, da djeca koja više čitaju, razvijaju svoje vještine čitanja, mnogo bolje i brže čitaju. Također, čitanjem djeca povećavaju svoj vokabular, bolje se izražavaju, te brže napreduju na složenije knjige. No, bez obzira imate li kod kuće velik broj knjiga, malo ili ništa, vrlo je važno da djeca steknu praksu u uspoređivanju knjiga.

Rangiranje knjiga

Nikako nemojte misliti da ste stavljajući metar knjiga pred dijete riješili problem odabira knjige. Svako je dijete različito, pa će tako neka djeca naginjati odabiru knjiga za koje su čuli, drugi će knjigu birati prema koricama, dok će pak neka djeca htjeti pročitati knjigu koju su pročitala njihova starija braća i sestre, što može biti iznad njihovih trenutnih mogućnosti. Koristeći strategiju ova knjiga je „preteška“, „prelagana“ ili „primjerena“, objasnite djetetu na čemu bi se trebao temeljiti njegov odabir, te mu pokažite preteške, prelagane i primjerene knjige.

Objasnite djetetu da, primjerice, knjiga koja je trenutno preteška za njega, da će u budućnosti postati primjerena. Preteška knjiga može biti ona koju čitaju njegova starija braća i sestre, stariji članovi obitelji ili vi. Objasnite djetetu da unutra ima mnogo riječi koje neće razumjeti ili da je radnja previše složena za njega. Ako će dijete i dalje insistirati na čitanju upravo te knjige, dopustite mu. Ako je zaista ta knjiga preteška, dijete će vrlo brzo izgubiti interes za nju. No, predložite mu da ju može s vremena na vrijeme ponovno pokušati čitati i vidjeti hoće li postati razumljivija.


Image




Primjerene knjige su knjige koje dijete razumije, te ima možda jednu do dvije riječi na stranici koje dijete ne razumije. Prelagane knjige su one knjige koje je vaše dijete već pročitalo, čiju radnju razumije i zna priču od početka do kraja. Ako niste sigurni u koju kategoriju biste stavili određenu knjigu, pročitajte tri ili četiri prve stranice, te ih dajte djetetu da ih pročita. Neka vam dijete prepriča radnju u te četiri stranice i izbrojite nepoznate riječi. Dijete prilikom čitanja mora razumjeti radnju romana, odnosno mora čitati s razumijevanjem.

Evo još nekoliko pitanja koje možete dati djetetu da odgovori za knjigu koju čita. Ako su odgovori na pitanja „da“, određenu knjigu možete svrstati o ove kategorije.

Prelagana knjiga:

1. Jesi li pročitao/la knjigu više puta?
2. Razumiješ li dobro priču koju čitaš?
3. Možeš li sve pročitati i razumiješ li svaku riječ?
4. Možeš li glatko čitati?

Primjerena knjiga:

1. Jesi li ikada pročitao/la ovu knjigu?
2. Razumiješ li radnju knjige?
3. Postoje li riječi na svakoj stranici koje ne razumiješ?
4. Kada čitaš, postoje li dijelovi knjige koje lakše čitaš i dijelovi koje teže čitaš?
5. Postoji li netko tko ti može pomoći u čitanju knjige u slučaju nerazumijevanja?

Preteška knjiga:

1. Ima li mnogo riječi na svakoj stranici koje ne razumiješ?
2. Jesi li zbunjen/a radnjom većine knjige?
3. Kada čitaš knjigu, da li ti je nerazumljiva?
4. Postoji li osoba koja je pročitala knjigu i koja ti može pomoći?

(vam)

Image