Uključi i najmlađe

Stvaranje navika: Evo koje kućanske poslove dijete može raditi prema uzrastu

Uključivanje djece u kućanske poslove nosi niz prednosti - mališani se tako uče odgovornosti, jačaju samopouzdanje, ali i samostalnost. Naravno, nije svaki posao primjeren svakom uzrastu, no evo što bi trebali moći predškolarci, a što djeca od devete do dvanaeste godine

pexels-gustavo-fring-3867611.jpg
Foto: Pexels

Rijetko kome su dragi kućanski poslovi. Pranje suđa, usisavanje, glačanje i postavljanje stola samo su neki od poslova u koje je poželjno uključiti cijelu obitelj. Kućanske je obaveze dobro raspodijeliti kako bi svi doprinijeli održavanju doma. A kako djeca najbolje uče na primjeru, i njih od prvih godina treba učiti odgovornosti i poticati ih prema izgradnji navika. Pospremanje vlastite sobe, promatranje pripreme ručka ili iznošenja pribora za jelo mališane uči samopoštovanju i njihovoj ulozi u obitelji. Kad vide da nešto mogu sami - premda to bili mali zadaci - djeca jačaju samopouzdanje i osnažuju misao da oni to mogu.

Image
Znatiželjni i 'veliki'

'Trinejdžeri': 5 razloga zašto se trogodišnjaci ponekad ponašaju kao male pubertetlije

Koliko god da ti se žurilo i koliko god nekad mislila da bi neku radnju brže ti napravila, rečenice poput 'pusti, ja ću' ne utječu dobro na dijete. Ono tako stječe dojam da je njegova inicijativa i želja da nešto samo napravi manje vrjednije od tvoje.

Uključivanje djece u svakodnevno poslove jača djetetov karakter i samopoimanje, no važno je voditi računa da zadaci budu primjereni djetetovoj dobi. Kad dijete izvodi zadatak po prvi put, mirno mu ga pokaži ili navedi korake. A ako mu je neki zadatak pretežak, dobro ga je raspodijeliti u više manjih koraka. Dakako, po obavljanju zadatka dijete će motivirati pohvala. Čim dijete shvati da je pronašlo način za uspješno savladavanje nečega što mu se isprva činilo teško, to će mu pomoći da raste i u drugim segmentima života. Naposljetku će lakše i organizirano pristupati školskim obavezama.

Pa iako je svako dijete individualno, ipak postoji općenito shvaćanje koji je kućanski posao primjeren kojem uzrastu. Podijeli smo ih u sljedećih nekoliko skupina.

Djeca od druge do treće godine života

Najbolje vrijeme za gradnju navika jest sada. Iako bi nekada najradije preuzela sve na sebe i ubrzala proces, dobro je pustiti da se dijete uz tvoju asistenciju upusti u obavljanje nekih jednostavnih zadataka. To znači da bi ti u ovoj dobi dijete moglo pomoći oko slaganja kreveta, sakupljanja igračaka i knjiga, nošenja rublja do kupaonice i hranjenja kućnih ljubimaca. Naravno, veliku će većinu toga djeca ove dobi moći samo uz tvoju pomoć, no ustraj u razvijanju zdravih navika i nagradi djetetovu inicijativu.

Image
Foto: Profimedia.hr

Djeca od četvrte do pete godine

I u ovoj su dobi djeca znatiželjna i maštovita pa vole tražiti kreativne načine učenja. Poželiš li ih naučiti novim vještinama i kućanskim poslovima, vjerojatno će biti otvoreni tom iskustvu te im samo treba pristupiti na blizak način. Dobra je stvar što je ovo razdoblje kad neke poslove mogu uspješno obaviti bez da ih nadgledaš, a motivacija im može biti osvajanje 'dobrih' bodova ili lijepljenje naljepnica za dobro obavljen posao. Čim sakupe određeni dio bodova, možeš ih nagraditi sitnicom te tako - razgovorom i toplom okolinom - njegovati njihovu motivaciju. Četverogodišnjaci i petogodišnjaci vjerojatno će rado postaviti stol, pomoći u ubacivanju sastojaka za neko jelo (uz tvoju asistencije - dok, recimo, pripremate kolač). Ili će, pak, staviti u hladnjak namirnice koje ste upravo kupili u trgovini.

Djeca od šeste do osme godine

U ovoj dobi entuzijazam naspram kućanskih poslova nakon nastave obično splasne, no to ne znači da ne možeš motivirati dijete da to ipak učini. Djeca ove dobi žele biti samostalna i okušati se u nizu zadataka, a ti tad možeš biti mentor koji će ih usmjeriti kako da što bolje nešto odrade. Važno je zadržati kontinuitet, a mlađi školarac može se pobrinuti za kućnog ljubimca, usisati prostoriju ili iznijeti smeće. Takvi zadaci, posebice kad ih uspješno odrade, mogli bi ih motivirati da ustraju u gradnji navika.

Image
Foto: Pexels

Djeca od devete do dvanaeste godine

Djeca ovog uzrasta najbolje će funkcionirati uz postojanje rasporeda i postavljanja očekivanja. Razgovorom možete sastaviti raspored kakav bi i tebi i njima najbolje odgovarao. Na vrijeme treba komunicirati zašto je dobro da takav sustav postoji, a već su dovoljno veliki da shvate zašto se važno uključiti u kućanske poslove. Oni mogu uključivati učenje pranja posuđa, vađenje istog iz perilice, pomoć u pripremi jednostavnih jela ili pranju automobila.

Mladi od trinaeste do osamnaeste godine

Ako su ih roditelji odmalena učili i (naučili) kako uspješno odraditi kućanske poslove, tinejdžeri su ih sposobni odraditi. Druga je priča što im se to često ne da ili jer imaju natrpan raspored, no i tad treba ustrajati u tome da se uključe u poslove što više mogu. Prema rasporedu starijeg osnovnoškolca i srednjoškolca pronađite kompromis i dogovorite tjedne obaveze - u toj je prijelaznoj dobi između djetinjstva i mladenaštva važno graditi osjećaj odgovornosti i neovisnosti. On će im posebno dobro doći u skorom odraslom životu. To uključuje pripremu jela, pranje prozora ili čišćenje neke prostorije, odlazak u nabavu…

Na kraju, ovaj popis služi kao smjernica kakvi su zadaci poželjni u određenoj dobi, ali treba imati na umu da se djeca i mladi - kao i svi mi - razlikuju te da ih treba promatrati kao pojedince. Jasno, roditelji bi trebali poznavati dijete u toj mjeri da znaju što je kada adekvatno i da zajedno stvaraju navike.

POGLEDAJ VIDEO: KAKO REAGIRATI NA RAZLIČITA DJEČJA PONAŠANJA?