Zaštita potrošača

Najčešće pritužbe zbog deklaracija

Zaštita potrošača

Najnoviji primjer povlačenja iz prodaje neispravno deklarirane smrznute brazilske govedine, a ima naznaka da je bilo i drugih nepravilnosti s uvozom i skladištenjem mesa, samo je potvrdio koliko još ima prostora za kršenje prava potrošača. Unatoč činjenici da imamo jedan od najboljih Zakona o zaštiti potrošača u Europi. No, praksa je, nažalost, manje pohvalna. Već godinama inspekcije državnoga inspektorata pokazuju kako su nepotpune ili netočne deklaracije među najčešćim prekršajima domaćih trgovaca. Nerazumljive, nejasne, često i teško čitljive deklaracije, zbunjuju kupce. Deklaracija je ključna da bi potrošač odlučio o kupnji proizvoda, zato bi kazne za one koji lažnim deklaracijama kupce pogrešno informiraju o kvaliteti proizvoda trebale biti rigorozne. Za zavaravanje potrošača predviđene su kazne od 80.000 do 200.000 kuna.     

Opasne dječje igračke i roba Već je bilo slučajeva na hrvatskom tržištu da su iz prodaje povučene i dječje igračke, proizvedene u dalekoistočnim zemljama, a u kojima su tek naknadnim kontrolama otkriveni za zdravlje opasni sastojci, boje. Osim na deklariranje proizvoda, potrošači se najčešće žale na uslužne djelatnosti, smatrajući kako im se neopravdano uskraćuje pravo da plaćaju određenu uslugu prema potrošnji registriranoj na vlastitom mjernom uređaju.    

Sniženja, rasprodaje – kupci oprez
Izlozi trgovina mame sniženjima, no prije nego odlučite obnoviti ljetnu garderobu po povoljnijim cijenama, prenosimo vam upozorenje udruga potrošača na moguće prevare, ili bolje rečeno, fiktivna sniženja. Zakonom o zaštiti potrošača propisano je kako proizvod koji se prodaje na sniženju, odnosno rasprodaji mora biti jasno, vidljivo i čitljivo označen cijenom prije i nakon sniženja. Trgovac se mora pridržavati istaknute cijene proizvoda i uvjeta prodaje. Ako prodaje proizvod s greškom, mora takav proizvod fizički odvojiti od ostalih te upoznati potrošača u čemu se sastoji greška. Kupac ima pravo reklamacije u slučaju kupnje proizvoda s nedostatkom koji nije bio vidljiv u trenutku kupnje.
 Pravo na reklamaciju
Uz 8 temeljnih prava potrošača, neosporno je pravo kupca na reklamaciju u roku od tri mjeseca od dana kupnje. Reklamaciju potrošač može ostvariti u prodajnom objektu u kojem je kupio robu, uz predočenje računa, te zahtjev za reklamaciju. Dobro je znati koje su pritom obveze trgovca - odgovor na podneseni pismeni zahtjev (reklamaciju) dužan je dostaviti kupcu u roku od 15 dana od primitka zahtjeva. Proizvod s nedostatkom dužan je zamijeniti novim ili kupcu vratiti novac za tu robu ili, uz suglasnost kupca, otkloniti nedostatak (izvršiti popravak).

Čuvajte stare računeAko budete morali reklamirati proizvod koji ste kupili, to će vam biti puno teže ako za njega nemate račun. Zato čuvajte račune barem godinu dana ili toliko dugo koliko vrijedi jamstveni list. Prema zakonu, trgovca se zbog neizdavanja točnog, jasnog i čitljivog računa može kazniti novčanom kaznom od 15.000 do čak 100 tisuća kuna.  

Savjetovališta za zaštitu potrošača
Ako namjeravate potražiti pomoć u kojem od hrvatskih savjetovališta za potrošače, sa sobom ponesite sve dokumente koji se odnose na reklamaciju. Iz udruge Potrošač savjetuju da ponesete slijedeće : račun o kupljenom proizvodu ili plaćenoj usluzi, ovjereni jamstveni list, naputak za uporabu kupljenog proizvoda, deklaraciju koju ste dobili uz proizvod, ugovor između vas i trgovca, te sve ostale isprave koje ste dobili prigodom kupnje proizvoda odnosno plaćanja bilo koje javne usluge    

Informirani potrošač  Važna je edukacija potrošača, kojoj je prema odluci Hrvatskog sabora, bila posvećena 2007. godina. Morate znati koja su vam prava, da biste mogli prepoznati kada su vam prekršena, te na to pravodobno i na ispravan način reagirati. Prema istraživanju GFK centra iz studenog prošle godine, velik dio građana još nije upoznat s time da Hrvatska ima Zakon o zaštiti potrošača. Da ne zna da je takav zakon donesen, izjavilo je čak 58 posto ispitanika. Bolja informiranost samih građana, uz dakako stroži inspekcijski nadzor, pridonijela bi da ona smrznuta brazilska govedina s početka naše priče ne postane preko noći, a na štetu potrošača i njihova zdravlja – mlado juneće meso.

(M.G.)