Poticanje poduzetništva uklanjanjem straha od neuspjeha

Amwayevo izvješće o svjetskom poduzetništvu za 2013.

Poticanje poduzetništva uklanjanjem straha od neuspjeha

Međunarodna tvrtka za direktnu prodaju Amway u suradnji s Tehničkim sveučilištem u Münchenu predstavlja izvješće o svjetskom poduzetništvu za 2013. Istraživanje je pokazalo da 70% (više od dvije trećine) anketiranih u 24 zemlje ima pozitivan stav prema samozapošljavanju.  Ovaj rezultat u usporedbi s 2012. (69%) pokazuje da poduzetništvo i dalje uživa veliki ugled.  

Istraživanje je također pokazalo da 39% anketiranih može zamisliti da pokrene vlastiti posao, što na sličnoj razini kao i u 2012. (38%). Međutim, puno ljudi ne ostvaruje svoje planove. Zašto tako malo potencijalnih poduzetnika ostvari svoje ciljeve? Velika prepreka za pokretanje posla je strah od neuspjeha: 70% ispitanika osjeća taj strah. S druge strane, mjere poput javnog financiranja, start-up kredita i obrazovanja poduzetnika ohrabruju ljude da odluče pokrenuti svoj posao.

Pozitivan stav, velika mogućnost
I ove godine, Danci (89%) vode na listi anketiranih zemalja kada se radi o pozitivnom stavu prema poduzetništvu. Na drugom i trećem mjestu nalaze se novo priključene zemlje: Finska s 87% i Australija s 84%. Kao i prošle godine, anketirani u Austriji (40%), Mađarskoj (40%), Portugalu (39%) i Njemačkoj (37%) pokazali su najnegativniji stav.

Prosječna mogućnost samozapošljavanja1 u anektiranim zemljama diljem svijeta iznosi 39%. Ona je najviša u Kolumbiji (63 %), Meksiku (56 %) i Grčkoj (53%), a Grčka i dalje ostaje europska zemlja s velikom poduzetničkom voljom (2012.: 50 %). S 26% onih koji će vjerojatno pokrenuti vlastiti posao, položaj Njemačke još se jednom snizio i ona je sada na pretposljednjem mjestu, samo ispred Japana (17%). "Krajnji je cilj izvješća istaknuti gospodarski potencijal poduzetnika u različitim zemljama i pružiti podršku potencijalnim poduzetnicima u pokretanju njihovog posla", kaže Michael Meissner, potpredsjednik korporativnih poslova Amway Europa.

Uklanjanje straha od neuspjeha
Za provedbu gore navedenih mogućnosti, ključni subjekti u društvu trebaju pomoći potencijalnim poduzetnicima u provođenju njihovih ideja u djelo. Broj ljudi koji su potvrdili da su već samozaposleni relativno je nizak. Rusija (3%), Danska i Finska (svaka 4%) su posljednje. Uzrok tome bi mogao biti strah od neuspjeha koji koči poduzetništvo (70%). Strah od neuspjeha pokazuje se kao velika prepreka, osobito u zemljama u kojima postoji pozitivan stav prema poduzetništvu, ali unatoč tome nema inicijative za pokretanje vlastitog posla. Pogotovo se anketirani u Japanu (94%), Italiji i Češkoj (svaka 91%) boje neuspjeha kod vođenja svog posla. Naprotiv, u SAD-u (62%), Nizozemskoj (55%) i Meksiku (50%) visoki postotci pokazuju da postoji manji strah od neuspjeha. Ovaj strah od neuspjeha sadrži različite čimbenike, kao što su "financijske poteškoće do stečaja" (41%) i "prijetnja od ekonomske krize" (31%). "Amway potiče nacionalne vlade i druge javne institucije na razmatranje interesa i ograničenja potencijalnih poduzetnika te poduzimanje konkretnih mjera za uklanjanje ove stigme neuspjeha," nastavlja Meissner. Rezultati ankete također donose jasnu izjavu o poticajnim motivima: anketirani spominju vođenje samostalnog posla bez poslodavca i realiziranje vlastitih ideja (43%) kao dominantne motive za pokretanje posla. Manje važni motivi su: aspekti zarade poput drugog dohodka (29%) ili vraćanje na tržište rada (19%).

Poticanje poduzetnika
Sukladno tome, moraju se provesti poticajne aktivnosti za pokretanje vlastitog posla kao što su "javno financiranje i start-up krediti" (42%), "poduzetničko obrazovanje i podučavanje poslovnih vještina" (33%) te "mentorstvo, potpore kroz poslovne mreže "(27%). Nadalje, zemlje koje pokazuju veliki strah od neuspjeha također priželjkuju "niskorizične poslovne modele". Ovi modeli su po važnosti ispod prva tri čimbenika koja potiču poduzetništvo u Njemačkoj (34%), Italiji (29%), Mađarskoj, Turskoj i Ukrajini (svaki 26%). "Amway potiče poduzetništvo među ženama, starijim osobama, nacionalnim manjinama i mladim ljudima kroz pružanje prilike za ostvarivanje uspješne međunarodne niskorizične karijere u direktnoj prodaji te daje podršku sličnoj onoj u poslovnom inkubatoru", objašnjava Meissner.

Zajednica naklonjena poduzetništvu
Izvješće također prikazuje u kojoj mjeri anketirani smatraju da je zajednica u cjelini naklonjena poduzetništvu. Međunarodni prosjek navodi da je njihova zemlja jednako naklonjena i nenaklonjena poduzetništvu (svaki 46%). Dok su SAD-e (73%) i Australija (62%) proglasile svoje zemlje najviše naklonjenim poduzetništvu, zemlje zahvaćene krizom navode da su njihove zajednice najmanje naklonjene poduzetništvu: Portugal (76%), Mađarska (74%), Španjolska, Italija (svaki 64%) i Rumunjska (57%).

Plan provođenja ankete:
Vremensko razdoblje:    od 8. ožujka do 19. svibnja 2013.
Anketni uzorak:    26,009 žena i muškaraca u dobi od 14 do 99 godina
Zemlje:    24 zemlje (Australija, Austrija, Kolumbija, Češka, Danska, Finska, Francuska, Njemačka, Velika Britanija, Grčka, Mađarska, Italija, Japan, Meksiko, Nizozemska, Poljska, Portugal, Rumunjska, Rusija, Španjolska, Švicarska, Turska, Ukrajina, Sjedinjene Američke Države)
Metoda:     Direktan kontakt / telefonski razgovori
Institut:    GfK Nuremberg, Njemačka