Od "kraja svijeta" do hrvatske baštine: Ovaj domaći brend ručno rađenog nakita oduševio nas je elegancijom

Nataša i Carlos Bellante već 20 godina kreiraju nakit, a prije dvije godine pokrenuli su i svoj brend Artefacto

Od "kraja svijeta" do hrvatske baštine: Ovaj domaći brend ručno rađenog nakita oduševio nas je elegancijom

Rijetko koja žena će odoljeti elegantnim komadima nakita iza kojih stoji sjajna i promišljena dizajnerska priča, a upravo takva je ona domaćeg brenda Artefacto. Stvoren 2018., ovaj je relativno mladi hrvatski brend unikatnog nakita odmah pomeo scenu, a nas obara s nogu svakim svojim novim modnim dodatkom.

Iza ove divne umjetničko-dizajnerske priče stoji kreativni par Nataša i Carlos Bellante, koje je iz daleke Argentine zajednička želja za stvaranjem odvela u Hrvatsku, gdje sada već imaju dvadeset godina radnog iskustva na sceni izrade umjetničkog nakita.


„Sve je počelo „davne“ 1999. na „kraju svijeta“, u dalekoj Argentini, kamo sam otputovala kao apsolventica španjolskog jezika. Naš susret dogodio se upravo posredstvom nakita koji je Carlos alias Tino izložio i prodavao na jednom trgu u Rosariju. Tijekom četveromjesečnog boravka bolje smo se upoznali i bilo je jasno da će Carlos, koji je poput mnogih Argentinaca čeznuo za Europom zbog svojih europskih korijena, doći u Hrvatsku. Carlos se vrlo rano odlučio za samostalan put posvetivši se izradi nakita i drugih rukotvorina. Tijekom dvadeset godina zajedničkog života i rada u Hrvatskoj afirmirao se u priznatog primijenjenog umjetnika“, objašnjava nam Nataša kako je sve krenulo.


Danas obrt Artefacto potpisuje divne komade nakita koji pričaju priču o hrvatskom naslijeđu, povijesti, umjetnosti i prirodi, pa ne čudi stoga da su i vrlo popularni među ženama svih dobnih skupina. Od nježnih elegantnih narukvica s motivima cvijeća pa sve do naušnica u obliku lopoča, u Artefactovoj riznici nakita svaka će žena pronaći nešto što joj se sviđa.

„Putem nakita želimo reinterpretirati neke već poznate, a i one manje poznate „priče“ o Hrvatskoj. Vode nas interesi prema etnografiji, književnosti, umjetnosti i kulturnoj baštini uopće. Pokušavamo uspostaviti vezu s onim neopipljivim, nevidljivim, ali upisanim u kolektivnu (pod)svijest poput staroslavenske mitologije koju nam s toliko umijeća prenosi Ivana Brlić Mažuranić. Kada si damo u zadatak izraditi nakit koji bi sublimirao ono karakteristično za određenu hrvatsku regiju, prvo istražujemo, a onda ideje dolaze intuitivno. U dizajnu držimo do autentičnosti i originalnosti“, govori Nataša te dodaje kako stil Artefacto nakita nije unificiran, već je fluidan i ovisi o pojedinačnoj ideji.


Ipak, rekli bismo da su svi komadi s potpisom ovog kreativnog dvojca iznimno elegantni, ženstveni i decentni te da ih odlikuje bezvremenski šarm.

„Carlos je glavni za krajnje oblikovanje dok ja pišem crtice, graviram te izrađujem floralne komade koje potom Carlos lota. Sav nakit je ručne izrade, a kod nekih kolekcija uz ručnu, koristimo i strojnu gravuru“, objašnjava kreativni proces ova dizajnerica.

S obzirom da inspiraciju crpe iz mnogih izvora, ne čudi da se u ponudi Artefacta mogu pronaći komadi nakita po svačijem ukusu. Od onih koji u sebi nose elemente etna, pa do minimalističkih modernih komada, kolekcije su vrlo raznolike no imaju jednu zajedničku karakteristiku – posjeduju priču kojom se žele naglasiti vrijednosti koje su tipične za ove krajeve.


„Možemo reći da naš nakit cijene i nose svestrane žene koje dijele slične vrijednosti s nama. Najpopularnije su nam naušnice inspirirane „Lopočima“ Slave Raškaj jer oni svojom pričom dopiru do srca, a svojim simboličnom oblikovanjem uspostavljanju nježnu vezu između one žene koja ih nosi i djela naše najveće akvarelistice. Posebno smo ponosni i na „Zagrebačku madlenicu - Panonsku školjku“ koja podsjeća na Proustovu madelaine – sinonim za sjećanje, a nosi gravuru vitraja Zagrebačke katedrale po nacrtu Hermanna Bolléa“, priča Nataša te dodaje kako je prednost njezinog i Carlosovog brenda u odnosu na konkurenciju to što ne slijede slijepo trendove već idu za autentikom i pravom umjetničkom vrijednosti.


Situacija sa pandemijom korona virusa i ovaj je dvojac teško pogodila, jer im prodaja znatno ovisi o umjetničkim sajmovima, manifestacijama, a i turistima. Unatoč tome, kao i mnogi drugi mali dizajneri i obrtnici, i Nataša i Carlos uvidjeli su mogućnosti koje nude društvene mreže i online prodaja, pa su uspjeli poslovati čak i u ovih nekoliko teških mjeseci koji su srećom sada iza nas.

Ljudi općenito prepoznaju dobar dizajn i cijene ručni rad. Država kroz razne programe potpora nudi pomoć za pokretanje poslovanja međutim to mnogima neće omogućiti da zažive odnosno opstanu na tržištu. Rješenje bi bila stabilnija ekonomija u državi koja bi omogućavala veću potrošnju pa bi i potražnja za dizajnerskim proizvodima bila veća. A u ovakvoj kriznoj situaciji sve se svodi na ono „snađi se druže“, zaključuje Nataša, a mi pak možemo reći da smo se na prvu zaljubili u komade nakita ovog brenda te da uopće ne sumnjamo da će to tako biti i s mnogim drugim ženama diljem Lijepe Naše, pa se ne bojimo za budućnost Artefacta.