Bez posljedica, recite nadređenima „ne“

Umjesto da pristajete na sve što vam natrpaju nadređeni i kolege, vrijeme je da naučite reći „ne“, koje će zvučati gotovo kao da ste rekli „da“

Bez posljedica, recite nadređenima „ne“

Ponovno svojem šefu, nadređenima, kolegama niste mogli reći „ne“ i zbog toga izvukli kraći kraj i sada ispaštate zbog svoje nesposobnosti odbijanja. Najradije biste iste sekunde kada ste pristali na određeni radni zadatak udarali glavom u zid ili se bacili kroz prozor, ali znate da nema pomoći. Tako dugo dok ne sakupite hrabrosti da ponekad kažete „ne“, posebno onim nerazumnim i nepravednim zahtjevima, vaš položaj se neće poboljšati, a to može dovesti do preopterećenosti poslom, stresa, depresije, iscrpljenosti i drugih problema.

Osim toga, znati reći „ne“ kada je to najvažnije je vrlo važna odlika u poslovnom svijetu, jer ona odaje vaše samopouzdanje i poslovni integritet. Naravno, nije svaki „ne“ jednaki. Morate znati dobro procijeniti situaciju kada ćete na poslu reći „ne“ i na koji način ćete ga reći. Za to je potrebno mnogo više promišljanja, iskustva, samopouzdanja, a da nakon toga ne osjećate grižnju savjesti, krivnju ili imate posljedice štetne za vašu karijeru.

1. korak - Pronađite „da“ kako biste pronašli „ne“
Odlučite se koji su vam prioriteti u životu. Ako vam je to obitelj, tada ćete na poslu morati reći „ne“ prekovremenim satima, dodatnim zadacima i svim drugim obavezama zbog kojih ćete manje vremena moći provoditi s obitelji.

Možda vam je u prioritet dobro zdravlje? To znači da ćete uzeti vremena za pravilnu prehranu, redovitu tjelovježbu, te nećete raditi do kasnih noćnih sati, nego spavati. Što ste vi sigurnije u svoje prioritete, to ćete lakše reći „ne“ drugom stvarima.

2. korak - Kupujte vrijeme
Kada je moguće, nemojte odmah davati odgovore na zahtjeve za koje niste sigurni hoćete li ih moći održati. Primjerice, šef vas zamoli da vi budete osoba koja će povrh svog posla organizirati izlaganje na sajmu, putovanje na konferenciju, odrađivanje sastanaka koji nisu u vašoj domeni.

Ako se želite izvući iz tih zadataka, jer ste ionako pretrpani poslom, tada je vrijeme da taktizirate svoj odgovor „ne“, odnosno - kupujte vrijeme. Nemojte odmah pristajati na zahtjeve za koje znate da nećete stići obaviti. Pokušajte reći: „Putovanje na konferenciju? Trenutno radim...(nabrojite što radite sve)...i bojim se da neću stići na vrijeme sve odraditi kako treba, a znam koliko je to važno.“ Ili, „Bojim se da zbog toga neću moći na vrijeme dovršiti .... (recite što)“ i slične formulacije. Kupujte vrijeme i zaobilaznim putem kažite koliko ste pretrpani i zauzeti. Upozorenje: nemojte lagati niti u ludilu.

3. korak - Recite „ne“ sa stilom i odlučnošću
Umjesto da pristajete na sve što vam natrpaju nadređeni i kolege, vrijeme je da naučite reći „ne“, koje će zvučati gotovo kao da ste rekli „da“. To možete postići taktikom „da-ne-da“.

Primjerice, „Već imam dogovorena dva sastanka u to vrijeme(„da“), pa neću biti u mogućnosti održati prezentaciju („ne“), ali mogu pomoći sa savjetima u pripremi i prepustiti svoje materijale(„da“)“. Naravno, postoji bezbroj situacija ili mogućnosti manevriranja. Važno je da vaš „ne“ zvuči pozitivno, odnosno da ne zatvarate vrata nikada do kraja, nego ih ostavljate odškrinuta.

Image



4. korak - Plan B
Uvijek u podsvijesti morate imati plan „B“, što definitivno nije lak zadatak, posebno ako ne znate što očekivati od kolega i nadređenih. Ako vaš nasrtljivi kolega ne može shvatiti da nemate vremena uzeti dodatne projekte, preuzeti klijente ili ostati dulje na radnom mjestu, plan „B“ uvijek može biti odlazak nadređenima i izložiti im problem.

Ako vas nadređeni pak zaduže da odradite određeni zadatak za koji nemate vremena i ne prihvaćaju vaše proteste, objasnite im da onda od vas ne mogu očekivati predanost, uspjeh i kvalitetno obavljeni zadatak.

5. korak - Opustite se malo
Ponekad je dobro reći „ne“ samo zato jer ste uvijek svemu govorili „da“. Nitko ne može sve napraviti, biti uvijek savršen, dosljedan i koncentriran.

Riješite se krivnje, empatije, suosjećanja prema osobama koje će možda taj zadatak morati obaviti umjesto vas. Sjetite se samo koliko puta ste vi umjesto njih nešto radili. Pokušajte pronaći tu ravnotežu između „ne“ i „da“.


(vam)
Foto; Ambro