Vegetarijanske namirnice za zdravo mršavljenje

Funkcionalna hrana trebala bi se redovito nalaziti na tanjuru svih osoba koje se žele zdravo hraniti, ali i izgubiti višak kilograma

U Sjedinjenim Američkim Državama određene se zdrave namirnice nazivaju „superhranom“, dok u Europi imaju ipak možda primjereniji naziv „funkcionalna hrana“, jer ipak ne radi se o namirnicama koje imaju posebne moći, niti su hrana superheroja. No, ono što je sigurno, određene namirnice imaju svojstva koja pomažu našemu tijelu u održavanju zdravlja cjelokupnog metabolizma, pa tako i tjelesne težine koja kod sve većeg broja ljudi predstavlja sve veći problem.

Radi se o namirnicama koje su biljnog podrijetla pa se zato smatraju vegetarijanskim namirnicama. Zajedno s pravilnom prehranom, one mogu dodatno pomoći u uspostavi pravilnih tjelesnih funkcija, odnosno regulaciji tjelesne težine, pa tako i kod zdravog mršavljenja. Preporuča se ih konzumirati ih što češće. Evo o kojim se namirnicama radi.

Kelj

U našoj kulturi i kuhinji kelj nije nikakva nepoznanica, ali zbog njegovog načina pripremanja, najčešće u obliku variva, kod djece, ali ni kod brojnih odraslih, nije omiljena namirnica. No, kada saznate da se radi o jednom od najzdravijih zelenih povrća, velike su šanse da ćete se predomisliti, a i pokušati isprobati nove recepte za spremanje kelja. Kelj, naime, sadrži više od 45 vrsta različitih flavonida, koji su iznimno zdravi za organizam, budući da se radi o jakim antioksidansima, koji pomažu organizmu u čišćenju od štetnih tvari. Također, flavonidi imaju protuupalna svojstva, čak i za kronične slučajeve. Osim toga, kelj je bogat željezom, a za usporedbu, sadrži ga više nego govedina. Tu je i kalcij, kojega ima više nego mlijeko, te vitamin C i omega-3 masne kiseline. Ono što će sigurno zanimati osobe koje nastoje izgubiti višak kilograma jest da je kelj namirnica s vrlo malo kalorija.

Parmezan

Iako je u Hrvatskoj teško nabaviti pravi originalni talijanski sir parmezan, u trgovinama postoje vrlo dobre, ukusne i zdrave inačice toga sira, koje se prodaju pod drugim imenima. No, radi se o tvrdoj vrsti sira od kravljeg mlijeka, koji se riba ili pak trga, pa se zbog toga nerijetko kod nas zove ribanac. Vjerojatno je svima poznato da taj sir savršeno pristaje talijanskoj kuhinji, raznim vrstama špageta s umacima, lazanjima i drugoj sličnoj hrani. No, kod većine ljudi, kada je u pitanju ta vrsta sira, razmišlja o njegovoj dozrijelosti, okusu, mirisu, aromi, a vrlo mali broj ljudi razmišlja o tome da on sadrži sve najbolje sastojke iz mlijeka jer za jedan kilograma toga sira potrebno je utrošiti oko 16 litara mlijeka.

S obzirom na njegovo dugo dozrijevanje, nije težak za ljudski probavni sustav jer može probaviti i apsorbirati sve dobre sastojke. Naime, proteini koji se nalaze u njemu (33 posto), pretvorili su se u peptone, peptide i slobodne aminokiseline, što u probavnom sustavu ima isti učinak kao da su već negdje bili probavljeni. Samo za usporedbu, za govedinu koja sadrži 20 posto proteina treba četiri sata da se razgradi, dok proteinima iz parmezana 45 minuta.


Zob

Zob je još jedna namirnica koja je relativno ustaljena u našim krajevima, ali očito nije dovoljno iskorištena, barem ne u svakodnevnoj prehrani. Zob sadrži topljiva vlakna, koja mogu pomoći u smanjenju mogućnosti od srčanih bolesti, ali i u boljoj probavi.  Općenito, kada se govori o cjelovitim žitaricama, poznato je da sadrže mnogo hranjivih sastojaka, minerala, vitamina, proteina i ugljikohidrata potrebnih organizmu. Od minerala najviše ima fosfora, kalija, magnezija, kalcija, željeza, cinka, bakra i mangana. Od vitamina sadrži B-kompleks: tiamin, riboflavin, niacin, pantotensku kiselinu, vitamin B6, te folne kiseline.



Goji bobice

Sigurno ste već čuli za brojne blagodati ovih orijentalnih bobica, a mogu se konzumirati u obliku čaja, soka, pa čak i vina. Sadrže 33 različite vrste minerala, od onih glavnih, do onih u tragovima, zatim 18 aminokiselina, 6 esencijalnih vitamina, ugljikohidrate, proteine, masnoće, vlakna… Goji bobice bogate su raznim antioksidansima, što pomaže u uspostavljanju i održavanju zdravlja organizma, odnosno poboljšanju imuniteta, te smanjenju kolesterola. Posebno su dobre za izlučivanje slobodnih radikala iz organizma, što može pomoći u sprečavanju najopasnijih bolesti u organizmu. Ta antioksidativna svojstva u kombinaciji s vitaminom A, koji se isto nalazi u goji bobicama, mogu usporiti proces starenja.

Hajdina kaša ili heljda

Hajdina kaša ili heljda oduvijek je bila dio hrvatske kontinentalne kuhinje, pa se od nje oduvijek radilo brašno za kruh, kolači, ali se i u zrnu koristila za spremanje kaše na razne načine. Iako, za neke pomalo zaboravljena namirnica, ponovno se počela vraćati u kućanstva, ali i kuhinje restorana. No, ono što malo ljudi zna jest da je hajdina kaša vrlo zdrava za stijenke žila jer sadrži bioflavonid rutin, a koji pomaže u smanjenju raznih bolesti vena. Hajdina kaša ima i svojstva koja pomažu u liječenju dijabetesa tipa II. Heljda je i izvor visokokvalitetnih i lako probavljivih proteina. Istraživanja su pokazala da heljda može pomoći u smanjenju kolesterola, masnoća u tijelu i žučnih kamenaca.

Borovnice

Ako je netko mislio da su borovnice samo ukusno voće za voćne salate i kolače, sigurno će se iznenaditi kada sazna da borovnice direktno utječu na smanjenje masnoća u organizmu, posebno onih oko struka, a isto tako smanjuju mogućnost kardiovaskularnih bolesti. Borovnice su jaki antioksidanti jer sadrže antocijanin, vitamin C, B-kompleks, vitamin E, vitamin A, bakar, cink, željezo, selen, a pomažu u sprečavanju infekcija, upalnih procesa i u borbi protiv bakterijskih i virusnih infekcija.

(vam)
Foto: © spinetta - Fotolia.com

Pratite nas
2021. Sva prava pridržana.