Trudnoća i majčinstvo > Predškolski uzrast
Kada bi dijete trebalo na spavanje i koliko mu je sati sna potrebno?
27.8.2018
Jedno pitanje s kojim se brojni roditelji često suočavaju je koje je ispravno vrijeme kada bi njihova djeca trebala ići na spavanje. Ako odu prerano, neće moći zaspati, zabavljat će se u krevetu, na kraju postati hiperaktivni i neće nikada zaspati. Ako odu prekasno, idući dan imat ćete mrzovoljne klince koji će jedva izdržati dan.

Na svu sreći postoje generalne preporuke koje bi mogle pomoći roditeljima. Po internetu se brzinom svjetlosti širi tablica iz jedne osnovne škole (Osnovne škole Wilson u Kenoshi, Wisconsinu, SAD) koja na veoma jednostavan način pokazuje kada bi i u kojoj dobi (i ovisno o vremenu buđenja) djeca trebala ići spavati.
 

Zbog čega je raspored spavanja važan?

Ova tablica na Facebooku je podijeljena na stotine tisuća puta – i iz dobrog razloga. Svi mi znamo koliko je kvalitetan san važan za naše zdravlje, a pogotovo zdravlje naše djece. Brojna istraživanja pokazala su kako dosljedno vrijeme spavanja i vrijeme obroka značajno smanjuje rizik od pretilosti u dječjoj dobi. Osim toga, jedna studija otkrila je kako raniji odlazak na počinak može pozitivno utjecati na cjelokupnu obitelj.

Ova tablica ne pokazuje preporučeno vrijeme za spavanje prije dobi od 5 godina pa vam donosimo i ovdje generalne preporuke:
  • Dojenčad od 4 do 12 mjeseci trebaju 12 do 16 sati sna (uključujući popodnevno spavanje)
  • Djeca od 1 do 2 godine trebaju 11 do 14 sati sna (uključujući popodnevno spavanje)
  • Djeca od 3 do 5 godina trebaju 10 do 13 sati sna (uključujući popodnevno spavanje)
  • Djeca od 6 do 12 godina trebaju spavati od 9 do 12 sati noću
  • Tinejdžeri bi trebali spavati od 8 do 10 sati noću
Naravno, uvijek postoje iznimke jer svatko od nas ima svoje potrebe (kao što je jedna osoba komentirala na Facebooku: "Ovo je odlično u teoriji, ali nije za moje dijete").

No, svejedno uvijek je od pomoći imati neke generalne smjernice.

Kako da djecu potaknemo da ranije odu u krevet?

Prije svega, stručnjaci kažu da moramo ograničiti vrijeme pred zaslonima (TV, računalo, tablet, mobitel) prije spavanja. Plava svjetlost koja se emitira iz zaslona može odgoditi oslobađanje melatonina koji je ključan za kvalitetno spavanje, povećati budnost i 'resetirati' unutarnji sat tijela na kasniji raspored.

Preporučuje se da se sva elektronika ove vrste gasi jedan do dva sata prije spavanja.

Veoma je važna dosljedna rutina spavanja (i prije spavanja): primjerice umirujuća kupka ili tuširanje, pranje zubi i dobra knjigu. No što god vi odlučite uključiti u vašu rutinu prije spavanja pomoći će djetetu da brže i lakše zaspi – i što ranije u djetinjstvu s time počnete, to bolje!


Kakva je situacija kod vas? Kada djeca idu u krevet i koliko spavaju?

žena.hr