Promijenili smo pravila o zaštiti privatnosti i kolačićima.
Ova stranica koristi kolačiće u svrhe pružanja boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti naših usluga, mjerenja posjećenosti te prilagodbe sustava oglašavanja.
Ukoliko ste suglasni s tim, kliknite na "Slažem se", no ukoliko želite saznati više o kolačićima te ukoliko želite promijeniti postavke, pogledajte ovdje.

Slažem se

Kolesterol i prehrana

Kolesterol i prehrana

Kolesterol, kojeg često spominjemo kao krivca za mnoge naše probleme je mastima slična supstanca koja se normalno nalazi u svim dijelovima tijela te ga tijelo treba da bi normalno funkcioniralo. Prisutan je u staničnom zidu te membranama tijela, uključujući mozak, živce, kožu, mišiće, crijevo, jetru, srce, itd.

Naše tijelo koristi kolesterol u stvaranju mnogih hormona, vitamina D te žučnih kiselina. Možda niste znali da naše tijelo proizvodi onoliko kolesterola koliko mu je potrebno, bez dodataka iz hrane.

Samo manji dio kolesterola se nalazi u krvi. Ako imate povećane vrijednosti kolesterola u krvi povećane su vam šanse za razvitak ateroskleroze, odnosno stanja u kojem se masnoće i kolesterol odlažu u zid mnogih krvnih žila uključujući srčane, te tako nastaje podloga za razvitak srčane bolesti.

S obzirom da nam je potreban za izgradnju tijela s jedne strane, s pravom se pitate zašto je povećani nivo štetan?

Kako smo rekli, kolesterol se nalazi u krvi, te dok putuje kroz vodenu otopinu krvi, nalazi se na tzv. "nosačima". Postoji nekoliko grupa "nosača" koje često možete vidjeti na vašim nalazima, a zovu se HDL i LDL, odnosno dobar i loš kolesterol.

Ako se većina kolesterola u vašoj krvi nalazi u LDL obliku, možemo reći da je taj suvišak direktno povezan sa razvojem koronarne bolesti srca (koja je odgovorna za najveći broj smrti u zapadnom svijetu, uključujući Hrvatsku). HDL forma ili dobri kolesterol ne samo da nije opasan već, naprotiv, štiti organizam od ateroskleroze te bolesti srca.

Važni elementi u povećanju nivoa kolesterola

    *  način prehrane sa prevelikim unosom zasićenih masti (maslac, margarin, masno mlijeko, vrhnje, iznutrice, krekeri, keksi, kolači, konzerve s puno masti...),
    * visoki unos kolesterola životinjskog podrijetla,
    * nasljeđe,
    * debljina,
    * smanjena fizička aktivnost

Mnoge studije su pokazale da smanjenje razine kolesterola ne samo da prevenira nastanak bolesti, već da kod razvijene bolesti srca, smanjuje rizik oboljenja te komplikacija bolesti.

Promjenama u načinu življenja te promjenama u prehrani možemo utjecati na povećani nivo kolesterola.

Preporučena hrana

Od mesa se preporuča riba, perad, teletina te povećana količina hrane bogate tzv. dugim nitima, kao što su jabuke, citrusi, zob, ječam, mahunarke, mrkva, jagode, mekinje, te općenito voće i povrće.

Od ulja se preporuča maslinovo ulje, bučino te suncokretovo ulje. Osim toga, korisno je svemu tome dodati antioksidanse u obliku vitamina C i E, beta-karoten te ako se utvrdi manjak i određene minerale.

Svakako važan korak u smanjenju kolesterola jest smanjenje tjelesne mase.
To se postiže ne samo spomenutom prehranom nego i odgovarajućom fizičkom aktivnosti.

dr. med. Branko Vrčić
www.vitamedzona.com

 
Komentari
+2
 
simren
  • 22.10.2016 22:34:35
  • Bodova: 4275
  • Prijavi
Treba paziti na dobar i los kolesterol i njihov unos u organizam