Kako pobijediti proljetni umor?

Kako pobijediti proljetni umor?

Pravilna prehrana, vježbanje, dovoljno sna i dodaci prehrani jedini su „lijekovi“ protiv proljetnog umora

Koga nije shrvala duga zima, hladnoća i tmurni dani, onda ga je vjerojatno shrvala južina koja je trajala u poteklih nešto više od tjedan dana. Sunce je konačno probilo oblake, temperatura je „hrabro“ krenula prema 15oC stupnjeva, obukli ste laganiju odjeću i cipele, ali kada ste krenuli u prvu šetnju i sjeli na prvu kavu na terasi, poželjeli ste zaspati. Uhvatilo nas je neko čudno depresivno stanje, raspoloženje je bilo na dnu, bili ste razdražljivi... Tada vam je sinulo – ovo je proljetni umor!

Nakon ovakve neobično duge i hladne zime, ovakvo stanje nije neobično. Proljetni umor nije medicinski termin i ako zbog svojeg stanja posjetite liječnika nećete dobiti dijagnozu pod tim nazivom, možda samo koji dobar savjet kako ponovno pokrenuti svoje tijelo iz zimskog sna.

Proljetni umor može trajati kojih mjesec dana, a kako biste ga ublažili i lakše prebrodili donosimo vam nekoliko praktičnih savjeta.

Ginseng i Q10

Korijen biljke ginseng nije samo stari lijek za seksualnu potenciju, nego je i vrlo dobar kao lijek protiv umora. Ovaj biljni pripravak u bilo kojem ga obliku uzeli vrlo je dobar za poticanje rada živčanog sustava, te štiti tijelo od oštećenja uzrokovana stresom.

Ginko tinktura, također, je vrlo dobra za cirkulaciju i posebno protok krvi u mozak, što može suzbiti proljetni umor.
Povećajte unos magnezija u organizam, a preporučena dnevna doza je 150 miligrama na dan. Naime, magnezij je uključen u brojne kemijske reakcije u organizmu, pa tako sudjeluje i u pretvorbi bjelančevina, masti i ugljikohidrata u energiju. Nedostatak tog minerala može još više potencirati umor organizma.

Nutricionosti u borbi protiv umora savjetuju uzimanje aminokiseline kartinina, koji potiče aktivnost mitohondrija koji su pak zaslužni za proizvodnju energije. Iako, pravilnom prehranom mi unosimo u organizam dovoljno ovih aminokiselina, ako osjećate pojačan umor, razmislite o dodatnom uzimanju kartinina kao dodatka prehrani. Slično je i s koenzimom Q10, tvari koja nastaje u tijelu, a također pomaže mitohondrijima u proizvodnji energije.

Preporučena dnevna doza je 100 miligrama na dan, a uzmite ga kao dodatak prehrani za vrijeme jela zbog bolje apsorpcije. Nedostatak je, što mu treba dosta vremena da se osjete prvi rezultati pa čak i do dva mjeseca. Zanimljivo je spomenuti da Q10 se nalazi u brojnim namirnicama kao što su lješnjaci i ulja.





Prehrana i piće

Poznato je da prehrana može utjecati općenito na raspoloženje, a za vrijeme proljetnog umora, njezin utjecaj može biti još više izražen. Pokušajte izbjegavati tešku hranu, jedite puno voća i povrća, nemojte preskakati doručak. Tijekom dana jedite više manjih obroka i zdravih međuobroka i pokušajte ograničiti količinu obroka na 300 kalorija. To će vam pomoći da ne dođe do naglog pada glukoze u krvi, što može izazvati malaksalost i umor.

Izbjegavajte hranu koja je bogata bijelim šećerom ili bijelim brašnom, kao što su tjestenina, kolači, kruh, peciva. Unosom tih namirnica naglo će vam porasti razina glukoze u krvi, ali isto tako i naglo pasti. Prehranu bazirajte na namirnicama bogatim vlaknima i složenim ugljikohodratima. Jedite cjelovite žitarice, kruh sa sjemenkama... Izbjegavajte masnu i tešku hranu, koja se teško razgrađuje. Nikako nemojte zaboraviti na multivitaminske dodatke prehrani, a nećete pogriješiti ako uzmete dodatne količine vitamina C.

Kako biste smanjili utjecaj proljetnog umora, smanjite unos alkoholnih pića, posebno žestokih, pijte čim više vode i prirodnih sokova, načinjenih od svježeg voća.  Pijte najmanje osam čaša vode dnevno, osjećali žeđ ili ne. Naime i blaža dehidracija može uzokovati umor. Smanjite unos kave u organizam, bez obzira koliko bili pospani. Dovoljna vam je jedna jutarnja šalica kave s mlijekom ili bez, s malo ili ništa šećera.

Hoće li promjena sata dodatno utjcati na proljetni umor?

O proljetnom umoru i promjeni sata razgovarali smo s Jadrankom Boban Pejić:
"Promjena sata nije razlog zašto smo iscrpljeni već naše životne navike. Iscrpljeni smo zbog promjene zime na proljeće, a sat je dodatno opterećenje. Izgubili smo svijest o promjeni godišnjih doba, a kao što se mijenja priroda, tako se mijenjamo i mi.
Zimi sjedimo više i kaloričnije se hranimo, što je zimi prihvatljivo jer grijemo organizam, no ako se već koncem veljače ne počnemo drugačije hraniti možemo očekivati proljetni umor.  Sve u prirodi buja u proljeće i organizam ima tendenciju da se pročisti. Ako se to ne dogodi onda možemo očekivati burne reakcije (umor, alergije i sl.)."

Evo i njenih savjeta protiv proljetnog umora:
"Trebate smanjiti masnoće i ulja te koristiti maslinovo ulje.
Kao pripremu bilo bi dobro pročistiti organizam tako da svako jutro kroz 7 dana pijete 1 žlicu maslinovog ulja i 1 žlicu soka svježe ocijeđenog limuna.

Konzumirajte više zelenog lisnatog povrća (blitva, radič, matovilac, zelena salata...) jer klorofil čisti jetru, a minerali podižu kvalitetu krvi i smanjuju mogućnost alergija.
Što se tiče namirnica životinjskog porijekla, jedite više kuhano nego pečeno i prženo, a od mliječnih proizvoda uzimajte više fermentiranog (probiotici).
Takve relativno male promjene mogu pomoći organizmu da se pripremi za proljeće", kaže Jadranka Boban Pejić.

Fizička aktivnost

Nikako nećete moći prevladati proljetni umor ako i fizički ne pokrenete svoje tijelo. Vježbajte barem tri puta tjedno po sat vremena, kako biste potaknuli proizvodnju endorfina. Bilo koji oblik vježbanja je izvrstan za „razbuđivanje“ organizma, a naša preporuka za borbu protiv proljetnog umora su aerobne vježbe, bavljenje jogom ili tai chijem. Naime, joga i tai chi ne samo da su dobre fizičke aktivnosti, nego i povoljno utječu na opuštanje organizma, što će vam dati dodatnu energiju.





Kada vam se počne spavati ili ste loše volje, započnite neku fizičku aktovnost, bilo da se radilo o vježbama disanja, rastezanja ili nekim drugim više ili manje intezivnim aktivnostima. Ako vas proljetni umor svlada, nemojte se utručavati otići u krevet ranije, niti uzeti kratki popodnevni predah, no nemojte spavati dulje od pola sata. Ujutro pak se potrudite ustajati u isto vrijeme, pa čak i vikendom, kako ne biste dodatno poremetili bioritam, koji vam je zbog proljetnog umora ionako vjerojatno narušen.

Umor kao indikator bolesti

Iako je proljetni umor samo jedna prolazna stvar koje se nećete više sjećati kada prođe, no ako primjetite da vaš umor prelazi nekakve uobičajne granice, savjetujemo vam da posjetite liječnika. On će vas vjerojatno uputiti na osnovne krvne pretrage, kako bi se utvrdilo jeste li anemični, imate li povišen šećer, kolesterol i sl.

Umor također, može biti povezan s radom štitnjače, pa ako već imate određene predipozicije ili dijagnozu poremećaja njezinog rada, nemojte se ustručavati napraviti dodatne pretrage. Umor može biti indikator brojnih ozbiljnih bolesti i ne smije se zanemarivati. No, bez panike, vas je vjerojatno, kao i 50 posto odraslih osoba, samo savladao – proljetni umor.

(vam)

 
Komentari
+2
 
tnx-ende
  • 28.3.2011 11:14:45
  • Bodova: 10491
  • Prijavi
zašto se sat uopće mijenja......to bi trebalo ukinuti... baš mi fali taj jedan sat
paloma_22
  • 27.3.2011 21:59:41
  • Bodova: 49673
  • Prijavi
zasto se sat ne mijenja prvu nedjelju u 3.mjesecu? ovo mi je najgore moguce razdoblje za izgubit 1 sat :(
pixies
  • 27.3.2011 10:27:18
  • Bodova: 293
  • Prijavi
mrzim proljetni umor.