Promijenili smo pravila o zaštiti privatnosti i kolačićima.
Ova stranica koristi kolačiće u svrhe pružanja boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti naših usluga, mjerenja posjećenosti te prilagodbe sustava oglašavanja.
Ukoliko ste suglasni s tim, kliknite na "Slažem se", no ukoliko želite saznati više o kolačićima te ukoliko želite promijeniti postavke, pogledajte ovdje.

Slažem se

Što trebaju jesti sportaši?

Što trebaju jesti sportaši?

Jelovnik bogat ugljikohidratima i proteinima

Zbog iznimnih napora kojima su izloženi tijekom treninga i natjecanja, energetske potrebe sportaša znatno su veće nego kod drugih ljudi. Bilo da se bavite sportom profesionalno ili rekreativno, hrana je ključna da postignete i održite snagu, ona je izvor toliko potrebne energije, izdržljivosti i fleksibilnosti.

Piramida pravilne prehrane
"Jelovnik sportaša trebao bi se temeljiti na raznovrsnoj, umjerenoj i izbalansiranoj prehrani. Osnovni izvori energije su ugljikohidrati, proteini i masti, koji bi trebali biti zastupljeni u slijedećim omjerima: 58-68 posto ugljikohidrata, 20-30 posto proteina, te 12 -15 posto masti. Piramida koju je lansirao američki USDA postala je svojevrsna ikona pravilne prehrane. Predstavlja jednostavan grafički prikaz koji sugerira koje skupine namirnica trebaju biti zastupljene i u kojim količinama. No, s vremenom se uvidjelo da ima prostora i za korekcije piramide, pa je tako Svjetska zdravstvena organizacija predložila veću zastupljenost mediteranske prehrane, za koju naša zemlja ima sve preduvjete", kaže za portal Žena.hr  dipl.ing biotehnologije, dr. sc. Darija Vranešić Bender iz Vitaminoteke.

Proteini –temelj sportskog uspjeha
"Cilj svakog sportaša je održati stalnu razinu glukoze u krvi, te adekvatne rezerve skladišnog šećera – glikogena, a to se može postići jedino uravnoteženom prehranom s odgovarajućim udjelom kompleksnih ugljikohidrata. O važnosti pak proteina u prehrani sportaša, najbolje govori podatak da su oni uz vodu glavni građevni elementi ljudskog tijela, pa ih moramo uzimati hranom. Sportaši iz jelovnika ne smiju izostaviti ni namirnice koje obiluju vitaminima, mineralima, te zaštitnim tvarima poput antioksidansa. Najvažniji antioksidansi su vitamini A, C, E, te minerali cink i selen, koenzim Q 10, te neke aminokiseline. Sportaši trebaju uzimati i više vitamina B, jer služe za pridobivanje energije iz hrane. Izuzetno je važan odgovarajući unos tekućine, preporuča se vaganje prije i nakon treninga da bi se mogao pratiti deficit tekućine. Bilo bi dobro da se sportašima za vrijeme natjecanja ili treninga osiguraju ohlađeni i ukusni napitci koje je lako konzumirati. Sportaš bi također trebao prepoznati situacije u kojima može nadoknaditi tekućinu", savjetuje D.Vranešić Bender.

Dejan Patrčević : Jelovnik triatlonca

O svom iskustvu kada je u pitanju prehrana vrhunskih sportaša, za portal Žena.hr govori Dejan Patrčević, najbolji hrvatski triatlonac i jedan od najboljih europskih trkača Ironmana, specifične i još zahtjevnije utrke triatlona.
"Kao vrhunski sportaš i medijski eksponirana osoba osjećam se odgovornim da pokušam što više motivirati ljude oko sebe, ne samo da kretanjem dođu do zdravlja već i da osvijeste svoju prehranu koja je velikim dijelom odgovorna za naš imuno sustav. Većinu samo treba potaknuti da mijenjaju navike na bolje. Nećete pogriješiti ako ste u svemu umjereni, ako jedete raznoliku hranu. Svakako dajte prednost sezonskoj, domaćoj hrani, te vodite računa da što veći postotak pojedete ili popijete u sirovom obliku."  

Što manje konzervirane hrane, rafiniranih ulja i slatkiša

Na pitanje što bi trebalo izbjegavati u prehrani, D.Patrčević ističe kako je to ponajprije konzervirana i hidrogenizirana hrana. Treba izbaciti također loša i jeftina rafinirana ulja, nisu dobre velike količine hrane u obrocima, jednostavni šećeri i slatkiši, mnogo mliječnih proizvoda te prečesta upotreba mesa. Otkriva nam i kako izgleda prehrana za vrijeme Havajskog Ironmana na kojemu vladaju ekstremni uvjeti; vjetar, vlaga, vrućina i morske struje. Ironmani su sportaši koji se natječu u jednom od najtežih sportova današnjice, dugom triatlonu, koji uključuje: 3,9 km plivanja, 185 km bicikla i maraton - 42km trčanja."Na utrci, koja traje 8 do 9 sati, se hranim tekućom hranom koja je mješavina ugljikohidrata, proteina i masti. Ostatak energije dobijem iz svojih masnih rezervi. Da bih mogao učinkovito trošiti vlastite masnoće potrebno je dosta trenirati na niskim aerobnim opterećenjima, te kontrolirati svakodnevnu prehranu prije i poslije treninga."

Naš proslavljeni triatlonac Dejan Patrčević i dr. sc. Darija Vranešić Bender, o prehrani sportaša održali su i posebno predavanje za zagrebačku publiku, a koje je dio serije predavanja "Kretanjem do zdravlja". Sve je to uvod u veliku kros utrku "Volim trčanje", koja će se održati u četvrtak, 25.lipnja na Savskom nasipu u Zagrebu.

(M.G.)
 
Komentari
+2
 
xantipaa
  • 14.8.2009 10:28:12
  • Bodova: 519
  • Prijavi
odličan članak...mislim treba mi više discipline
malena_04
  • 22.6.2009 11:55:31
  • Bodova: 414
  • Prijavi
Super su ti svi omjeri,samo nekad ti životna svakodnevnica ne dozvoljava da se toga pridržavaš.
zaks
  • 22.6.2009 10:56:02
  • Bodova: 902
  • Prijavi
eh da...toga bi se trebali pridržavati svi mi a ne samo sportaši