Promijenili smo pravila o zaštiti privatnosti i kolačićima.
Ova stranica koristi kolačiće u svrhe pružanja boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti naših usluga, mjerenja posjećenosti te prilagodbe sustava oglašavanja.
Ukoliko ste suglasni s tim, kliknite na "Slažem se", no ukoliko želite saznati više o kolačićima te ukoliko želite promijeniti postavke, pogledajte ovdje.

Slažem se

Uspješna hrvatska poduzetnica poručuje: Nema potrebe da budemo superžene

Uspješna hrvatska poduzetnica poručuje: Nema potrebe da budemo superžene

Njezino ime je Marina Kolar i posljednjih 18 godina stvara uspješne (poslovne i osobne) priče

U Čakovcu je nedavno održana konferencija o ženskom poduzetništvu na kojoj su predstavljene brojne inspirativne priče uspješnih žena. Tom prigodom, porazgovarala sam i sa samom organizatoricom Marinom Kolarom, osnivačicom Konekte.
 
Marina Kolar je prije otvaranja vlastitog obrta sudjelovala u osnivanju i stvaranju mnogih organizacija i tvrtki, a radila je i kao mentorica i voditeljica EU projekata. Nakon toga, odlučila je pokrenuti vlastiti posao i posvetila se onome u čemu je najbolja - pomaganje drugima. Danas je vlasnica obrta za edukaciju i savjetovanje Konekta. Certificirana je trenerica Švicarske CH-Q metode za razvoj karijere i kompetencija, profesionalna savjetnica i stručnjakinja za organizacijski razvoj, a drugima pomaže da pronađu svoju osobnu i profesionalnu svrhu.


Novo lice (ženskog) poduzetništva 
 
Marina nam je ispričala o tome kako je izgledao njezin put do uspjeha te s kojim se sve preprekama pritom susrela, a otkrila nam je i što je sve potrebno za stvaranje uspješnog biznisa.
 
Kada si odlučila osnivati Konektu? Kako si došla na tu ideju?
 
16 godina prije Konekte stvarala sam projekte, organizacije i tvrtke i tako  zadovoljavala svoj stvaralački nemir. Nakon što sam u inozemstvu stvarala jednu hrvatsku tvrtku i pomakla svoje granice, pomislila sam – ako to mogu napraviti za druge, definitivno mogu i za sebe. Edukacijama se bavim čitav svoj život, educirala sam žene, nezaposlene, mlade, manjine, predstavnike udruga i institucija, a Konekta je produkt moje potrage za profesionalnom svrhom. Danas radim ono što sam uvijek najviše voljela raditi – edukacije i savjetovanja, i sretna sam.
 
Čime si se bavila prije osnivanja vlastite tvrtke?
 
Bila sam izvršna direktorica, voditeljica prodaje za HR, pisala sam i vodila EU projekte, vodila edukacije, selekcije, bila mentorica i supervizorica – prošla sam sve od onih najjednostavnijih poslova do vodećih pozicija i upravo mi spektar različitih stečenih znanja kroz sve ove godine sad pomaže da svoju tvrtku vodim bez poteškoća. Sažela bih sve u to da sam do sad 18 godina svog rada utrošila stvarajući dobre i uspješne priče i na to sam posebno ponosna.
 
Kako je izgledao tvoj do uspjeha? Na koje si sve prepreke nailazila prilikom pokretanja vlastita poslovanja?
 
Glavna prepreka koju sam imala bila sam ja sama sebi. Ljudi većinom misle da se prepreke nalaze izvan nas, no upravo smo mi ti koji sami sebi često bacamo cjepanice u gležnjeve. Sama sa sobom sam morala prvo razjasniti da nemam što izgubiti, a moje nedoumice vezale su se uglavnom na nedovoljno poznavanje hrvatskog poduzetničkog administrativnog sustava. Ja sam vrlo školski otklonila svoje prepreke koristeći alate i tehnike koje podučavam i druge, a zatim sam otišla na Start up akademiju kako bi vidjela u kojem pravnom okviru želim krenuti. S obzirom na to da me u mojoj zajednici ljudi znaju kroz organizaciju koju sam dugo vodila, tu je onda bilo potrebno i rebrendiranje sebe. Po prirodi sam vrlo uporna i teško odustajem od onoga u što vjerujem. Ako dođu prepreke, vidim ih kao priliku za rast i znajući da nestati same od sebe, krenem ih otklanjati.
 
Jako puno radiš s ljudima i pomažeš im da pronađu svoju svrhu. Što bi istaknula kao glavne prednosti, a što kao mane svog posla?
 
Najljepši dio posla svakako mi je rad s ljudima koji su spremni na promjenu, jer napraviti prvi korak je najteže i to ne može napraviti nitko umjesto njih. Vjerujem da svaki pojedinac može pronaći ili stvoriti posao na kojem može ispuniti sve svoje potencijale. Uživam u procesima stvaranja i brušenja poduzetničkih ideja, brandiranju, kao i u procesima organizacijskog razvoja u sklopu kojih kaotične timove i tvrtke vraćam na put uspjeha. Kad vidim promjene koje se dešavaju (jer dolazim iz sektora u kojem su bili bitni istovremeno i indikatori i rezultati) veselim se kao da su moji osobni. Onda zaboravim na to što kao mala poduzetnica često radim cijele dane i da sama za sada odrađujem sve – od administracije, marketinga, financija... do edukacija.Također, raditi u kućnom uredu ima svojih prednosti i nedostataka. Za sad za mene ipak ima više prednosti.
 
Što je, prema tvom mišljenju, najvažniji faktor za uspjeh u poslovnom svijetu?
 
Puno je važnih faktora, ali ja bi prije svega rekla sjesti i napraviti dobru analizu, plan i strategiju. Nakon stvaranja dobrih temelja, dati sve od sebe da radiš svoj posao najbolje što možeš i da u tom procesu ostaneš čovjek.
 
U kakvom su položaju žene poduzetnice u Hrvatskoj? Misliš li da imaju dobre uvjete za stvaranje uspješnog biznisa?
 
Rezultati istraživanja iz 2015. godine svrstavaju Hrvatsku u grupu zemalja koje su povoljne za razvoj ženskog poduzetništva. Poticaji za samozapošljavanje i proširenje djelatnosti Hrvatskog zavoda za zapošljavanje su značajan faktor zbog čega se mnogi lakše odlučuju za otvaranje svog biznisa, vidim i po upitima koje dobivam. No, da bi žene (a posebice majke) imale dobre uvjete, treba zadovoljiti mnoge faktore. Treba prvenstveno djevojčice odgajati da budu proaktivne, zatim mijenjati percepciju i stavove društva prema ženama u poduzetništvu. Potporu pružaju i razne mreže žena poduzetnica, a dalje je ionako sve na svakom pojedincu – hoće li biti dovoljno uporan, hrabar, brendirati se, učiti, povezivati se...
 
Kako otkriti vlastitu svrhu?
 
Svi nekako podsvjesno znamo koja je naša svrha. To je većinom ono što vam je super raditi, ali vas roditelji od toga odgovaraju jer misle da nećete dovoljno zarađivati. Iz pukog straha za vašu egzistenciju njima bi bilo puno draže da radite kao službenica, primate "redovitu" plaću i živote "prosječan, siguran" život. Ali život je puno više od toga i oni koji se usude ostvariti svoje snove to jako dobro znaju.


Marina Kolar
 
Dolaziš iz male sredine. U kojoj je mjeri ta okolnost utjecala na tvoj poslovni uspjeh? Je li ljudima, ženama osobito, koji dolaze iz manjih gradova teže ostvariti se u poslovnom smislu?
 
Ono što se dešava u Zagrebu je nacionalno i lakše se istaknuti nekome tko je iz glavnog grada, no ne opterećujem se time. Ne sanjam o tome da me znaju u cijeloj Hrvatske. Za svoj rad dobila sam i lokalne i nacionalne nagrade/priznanja, ne smatram ni jedne manje ni više vrijednima radi toga od kud dolaze. Uspjeh za mene znači biti zdrav, sretan, okružen ljudima koje voliš i raditi posao radi kojeg svakog jutra s veseljem iskačeš iz kreveta i naravno od kojeg možeš živjeti. Gledajući to – smatram se uspješnom.
 
Da li je biti žena u Hrvatskoj danas prednost ili mana? Misliš li da žene mogu imati i obitelj i uspješnu karijeru?
 
Naravno da sve ovisi o pojedinki, no ako razumije da je balans 33/33/33 nemoguć i zna da ne može i nema potrebe da bude superžena, moguće si je posložiti i život i obitelj kojom možemo biti sretne i zadovoljne. Moj partner mi je velika podrška i mi smo si posložili život kojim smo mi zadovoljni, mislim da je to najbitnije - ne opterećivati se svime što drugi misle da bi "morali". Prepreke su češće i više za žene nego za muškarce u svakom slučaju. Kao društvo moramo još puno rasti.
 
Koliko je razvijeno žensko poduzetništvo u Hrvatskoj, u usporedbi s ostalim zemljama Europske unije?
 
Trava nije drugdje puno zelenija. Podaci su različiti, ali recimo da u EU žene čine oko 31% ukupnog broja poduzetničkih tvrtki (u Hrvatskoj 37%). Podjednako su to male tvrtke gdje manji dio zapošljava više od 10 radnika, podjednako biraju manje kapitalno isplative neproizvodne djelatnosti. No postoci rastu, što je ohrabrujuće. Moramo razumjeti i to da se kod nas poduzetništvo počelo poticati tek nakon 1991.
 
Konferencija o ženskom poduzetništvu koju si održala u Čakovcu naišla je na odličan odaziv. Jesi li očekivala tako velik interes?
 
S obzirom da se radilo o četvrtku, nisam očekivala da ćemo dvoranu popuniti već 10 dana prije samog održavanja, zbog čega su mnogi ostali bez mjesta. Okupili smo 130 poduzetnih žena, bilo je i mami s bebama, obradili smo važne teme, povezali se i dokazali da uistinu ima interesa za poduzetništvo i da potpore nedostaje.  Kada sam prije 8 godina organizirala prve aktivnosti za nezaposlene žene interes za poduzetništvo bio je ravan nuli, tako da se puno toga promijenilo. Sljedeće godine moram razmisliti o većoj dvorani ili tematskoj konferenciji, a u međuvremenu i dalje ću nastojati pružati podršku zajednici, kao uostalom i posljednjih 18 godina.


Novo lice (ženskog) poduzetništva 
 
Što te najviše pokreće i motivira u tvom poslu?
 
Osobno me najviše motivira mogućnost stvaranja i doprinosa nečem većem od puke brige za samu sebe. Ja sam aktivistica i važno mi je živjeti i raditi nešto što za mene ima smisla. Svoje poslove uvijek sam stvarala i bitno mi je u njih ugraditi i svoje vrijednosti. To je istovremeno i izazov, jer stalno pokrećem nove projekte u koje treba uložiti puno resursa, što znači da za odmor ili dosadu nema puno vremena. S vremenom sam samu sebe prihvatila da sam jednostavno takva :)
 
Za kraj, što bi poručila drugim ženama koje odluče pokrenuti vlastiti biznis?
 
Dobro se informirajte, istražite tržište, testirajte svoju poduzetničku ideju i pokrenite pravi posao za sebe. Nemojte se sramiti istaknuti na tržištu, jer bez toga nećete ostvariti željeni rezultat. Nemojte si vječno biti zadnje na svojoj "to-do" listi, usudite se i ostvarite svoje snove. Ne dajte da vas drugi uvjere da vi to ne možete. Na tom putu prema uspjehu, pružite potporu i drugim ženama.

Foto: Marinin privatni album
 
 
Komentari
+2