Edukatorica Iva Brčić: Kako hrana utječe na spavanje djeteta?

Edukatorica Iva Brčić: Kako hrana utječe na spavanje djeteta?© Profimedia.hr

Na spavanje utječu razni čimbenici, od fizičke aktivnosti do ekrana. Međutim, postoji još jedan čimbenik, ali o njemu se vrlo malo govori - radi se o hrani!

Naime, hrana koju dijete jede prije spavanja, ali i kroz cijeli dan itekako ima veliki utjecaj na njegovo uspavljivanje i spavanje. Tako recimo kofein. Naravno da će mnogi misliti, ali moje dijete ne pije kavu ili čajeve koji sadrže kofein. Međutim, on je skriven u mnogim proizvodima poput čokolade, müsli, pahuljica, sokova, granola pločica, pudinga, pa čak i kakaa u prahu.
 
Masna hrana je isto tako nešto što ne bi trebalo prakticirati redovito za večeru jer može uzrokovati probleme s probavom i žgaravicu. Slatka hrana i rafinirani škrob pak potiču pojačano lučenje kortizola, hormona stresa koji nam daje i dodatnu energiju, ali ako je njegova razina povećana tijekom noći može doći do problema sa spavanjem. 

Kasna večera može utjecati na spavanje

Večera prije samog odlaska u krevet također može stvoriti probleme, pogotovo ako se radi o težoj hrani. Naš, pa tako i dječji želudac treba nekoliko sati da preradi hranu koju smo pojeli. To znači ako dijete pojede tešku hranu prije spavanja, njegov organizam će ostati aktivan kako bi mogao preraditi tu hranu umjesto da bude opušten i spreman za spavanje.

Isto tako, preskakanje obroka ili preveliki razmak između njih (više od 5 sati) može stvoriti probleme. Tada dolazi do povećanja razine kortizola, odnosno tijelo je pod stresom jer ne dobiva dovoljno energije i hranjivih tvari. Na večer to može rezultirati time da dijete bude gladnije i pojede veće količine hrane, a to znači da će organizam biti aktivan u vrijeme kada bi trebao biti opušten. 

Kako bi se izbjegli problemi sa spavanjem, večera bi trebala biti oko četiri do pet sati nakon ručka, po mogućnosti između 17 i 18 sati. Naime, to je vrijeme kada metabolizam pojačano radi zadnji put u danu prije smiraja i usporavanja. Naravno da to nije uvijek moguće organizirati, ali potrudite se koliko je moguće da vam raspored bude barem približno ovom predloženom. Vi i vaša djeca ćete bolje spavati i puno bolje se nositi s izazovima sljedećeg dana.
 
Iva Brčić, mag.soc/phil., je praktičar terapijskih vještina i tehnika Instituta D.O.M. i europske krovne udruge za dječju i adolescentnu psihoterapiju, The Happiest Baby edukatorica. Mama je devetogodišnjaka na kojem je isprobala sve tehnike dr. Karpa i kada je vidjela kako odlično funkcioniraju, odlučila je pomoći i drugim roditeljima. Kroz svoj rad pomaže roditeljima u baby handlingu i odgoju. Već godinama provodi edukaciju roditelja o odgoju i o nenasilnoj komunikaciji s djecom, te s djecom provodi radionice Reci NE bullyingu koje im pomažu u socijalizaciji i razvoju emocionalne inteligencije. Surađuje s Učiteljskom akademijom, Dramskom Akademijom i Fakultetom političkih znanosti, te vrtićima i školama na kojima održava predavanja na temu odgoja, prevencije obiteljskog i međuvršnjačkog nasilja, utjecaja medija.
 
Komentari
+2