Promijenili smo pravila o zaštiti privatnosti i kolačićima.
Ova stranica koristi kolačiće u svrhe pružanja boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti naših usluga, mjerenja posjećenosti te prilagodbe sustava oglašavanja.
Ukoliko ste suglasni s tim, kliknite na "Slažem se", no ukoliko želite saznati više o kolačićima te ukoliko želite promijeniti postavke, pogledajte ovdje.

Slažem se

Vegetarijanska dijeta

Vegetarijanska dijeta

Vegetarijanska prehrana i njen utjecaj na zdravlje

Vegetarijanska dijeta sadrži većinom biljne namirnice te je bogata biljnim bjelančevinama. Bjelančevine čine veliku skupinu vrlo složenih spojeva dušika, osnovni su gradivni elementi stanica organizma i nositelji brojnih fizioloških funkcija.

S nutricijskog gledišta bjelančevine dijelimo na biljne i životinjske. Glavne su biljne bjelančevine u mahunarkama i žitaricama, grah, leća, pšenica, riža, kukuruz, ječam, zob, raž i najbogatija biljnim bjelančevinama soja. Izvor životinjskih bjelančevina su meso, riba, jaja i mlijeko. Osnovni sastavni kemijski spoj od kojeg se sastoje sve bjelančevine su aminokiseline.

Jedan od bitnih nedostataka biljnih bjelančevina je odsutnost najmanje jedne esencijalne aminokiseline, a u nekim biljnim bjelančevinama nedostaje i više njih.

Ako se vegetarijanskoj dijeti dodaje uz biljne namirnice i jaja, mlijeko i mliječni proizvodi onda govorimo o Lakto-ovo-vegetarijanskoj (LOV) dijeti. Osobe koje koriste ovu dijetu su mršavije, imaju manji nivo kolesterola u krvi, oboljevaju rjeđe od bolesti srca i probavnog trakta.

Osim toga, učestalost raka debelog crijeva i raka dojke je mnogo niža nego u sveždera.Vegetarijanci rijetko obolijevaju zbog visokog tlaka i šećerne bolesti a osobe koje troše mnogo mahunarki(grah, grašak, soja) te suhog voća manje obolijevaju od raka gušterače.

Vegan prehrana i zdravlje

Često se postavlja pitanje mogu li se čistom vegan vegetarijanskom dijetom osigurati svi potrebni nutrijenti i očuvati zdravlje. Odgovor je relativno potvrdan, ali uz uvjet da osoba koja primjenjuje tu dijetu mora poznavati koje sve esencijalne tvari treba svakog dana unositi hranom u organizam da bi se očuvalo zdravlje. Međutim, mora znati da vegan-prehranom ne može organizmu osigurati visokokvalitetne bjelančevine, vitamin B12, vitamin D, riboflavin, kalcij, cink i željezo. Stoga bi te nutrijente valjalo dodavati toj dijeti ako se želi očuvati zdravlje. Nijedna biljna bjelančevina ne sadrži sve esencijalne aminokiseline, niti sve masne esencijalne kiseline, a i izvori kalcija, željeza, cinka, vitamina B2, vitamina B12 i vitamina D dosta su oskudni, ili ih uopće nema.

Jasno je utvrđeno da s obzirom na kvalitetu postoje znatne razlike između biljnih i animalnih bjelančevina. Jedan od bitnih nedostataka biljnih bjelančevina je odsutnost najmanje jedne esencijalne aminokiseline, a u nekim biljnim bjelančevinama nedostaje i više njih.

Osobe koje se odluče na vegetarijansku dijetu moraju dobro poznavati zakonitosti pravilne prehrane. Samo mješavinom raznih biljaka, odnosno njihovih bjelančevina, mogu se postići isti učinci kao i s životinjskim bjelančevinama.

A) Žitarice: pšenica, raž, ječam, kukuruz, riža, heljda, proso    

B) Mahunarke: grašak, leća, soja, slanutak, bob, grah   

C) Orašasto voće : orah, badem, bundeva, sjeme tikve, sjeme suncokreta, sjeme sezama    

D) Povrće:
krumpir, tamno zeleno povrće

Da bi se postigla puna vrijednost biljnih bjelančevina, valja uvijek uzeti odgovarajuću količinu namirnica iz grupe A te toj skupini namirnica valja dodati i odgovarajuće količine iz grupe B (mahunarke), C (orašasto voće) i D (povrće).

Mnoge osobe postaju vegetrijanci zbog religijskih razloga. Drugi su motiv zdravstveni razlozi, potom slijede ekološki i faktori okoliša, te konačno etički razlozi. Ima mnogo razloga za prihvaćanje vegeterijanske dijete.

dr. med. Branko Vrčić
www.vitamedzona.com
 
Komentari
+2
 
amy20
  • 26.11.2009 15:04:47
  • Bodova: 22593
  • Prijavi
moja frendica ne jede meso i jako se udebljala
catseye17
  • 26.11.2009 14:18:05
  • Bodova: 15966
  • Prijavi
moj dečko ne jede meso pa je sklon debljanju. on je jak i troši puno energije, povrće jede u velikim količinama, ali mislim da mu to nije nadomjestak meso pa je uvijek gladan i gricka svašta, čak i jako masnu hranu pa se zato deblja
Moderator
spirit
  • 26.11.2009 14:11:44
  • Bodova: 37579
  • Prijavi
Ja ne jedem meso (jedem ribu i mliječne prozvode te jaja) i moram priznati da su mnogi u krivu koji misle da samim time što ne jedem meso  nesklona debljanju te jer i dalje moram paziti što i koliko jedem.editirano 26.11.2009 14:14:01 od spirit
slavka
  • 15.11.2009 21:17:11
  • Bodova: 425
  • Prijavi
ja isto u zadnje vrijeme nastojim izbjegavati meso i imam osjećaj kao da se debljam a ne da mršavim, ili se možda ipak varam, ali svakako imam dulji osjećaj sitosti u usporedbi sa prije nekoliko mjeseci kad sam konzumirala meso
chloee
  • 11.9.2009 15:20:38
  • Bodova: 1050
  • Prijavi
da svo meso na svijetu sutra nestane, ja mislim da to ne bih ni primijetila. mogu ga jesti, ali mi je sve drugo finije. zato ni ne razmisljam da ga se sasvim odreknem jer ne vidim razlog za to. jedem ga malo i rijetko. moja je prehrana uglavnom bazirana na skrobu u svim oblicima i puno povrca. ali, slazem se s vecinom, da mi netko pred nosom mahne prsutom, a ja ga ne smijem ni probati, hmm.. ne znam bas :)
mallena5949
  • 11.9.2009 15:11:31
  • Bodova: 1076
  • Prijavi
Bila sam vegetarijanka nekoliko puta po 3-4 mjeseca (s time da sam jela mliječne proizvode i jaja) i skroz mi je to ok. Smršavjela sam taman par kila koliko sam imala viška i tu težinu uspješno održavala. Ali nisam tip koji može otići u goste i odbiti meso, roštilj ili recimo pršut, kulen, pancetu pa sam zato odustala. Inače jedem minimalno mesa, jednom tjedno ribu, tu i tamo kakav narezak, naravno u gostima se ne suzdržavam. Htjela bih biti jednog dana stvarno biti vegetarijanac, ali pitam se kad će doći taj dan...
belle
  • 11.9.2009 11:34:41
  • Bodova: 2967
  • Prijavi
Nisam baš toliki ovisnik za mesom,ali ne bi mogla biti vegeterijanka.
ivankusa
  • 11.9.2009 10:52:36
  • Bodova: 5083
  • Prijavi
meseko,meseko!!!
bina
  • 11.9.2009 9:53:45
  • Bodova: 10190
  • Prijavi
ja obozavam povrce,meso mi i nije tako bitno.
xantipaa
  • 11.9.2009 9:23:18
  • Bodova: 519
  • Prijavi
najfinije povrće mi je šnicla.