Žene mogu sve

Ženska strana s Marijom Pajić: Doktorica znanosti u ranim tridesetima čije vrijeme tek dolazi

Ona ima sve. Dr.sc. Doris Vukšić je doktorica znanosti koja je upravo objavila svoju prvu knjigu na temu hrvatske inovativnosti, a o svemu je razgovarala s našom Marijom Pajić

PXL_180221_31873942.jpg
Foto: Sandra Šimunović/Pixsell

Dr.sc. Doris Vukšić, je žena koja posljednjih deset godina itekako radi na tome da imidž naše države postane konkurentan!. Prilično zavidan životopis za osobu u ranim tridesetima koja uza sve navedeno, zajedno sa suprugom brine i o trogodišnjoj Bruni i šestomjesečnom Roku. Radeći u ključnoj Vladinoj agenciji za podršku poduzetništvu, ustrajno se zalaže za sustavnu, stratešku i koordiniranu komunikaciju hrvatskih poduzetnika na svjetskoj pozornici, no ovoga puta – mi smo odlučili svjetla reflektora okrenuti u njezinom smjeru. Jer ona to zaslužuje!

Image

Kako za tebe izgleda uspjeh i što on za tebe najiskrenije znači?

Uzor djetetu, oslonac prijatelju, inspiracija svijetu… Sve ono što čovjeka veseli i istinski ispunja, bez obzira vrednovao se on brojkom, osvojenom nagradom ili osmjehom u očima drugih. Možda na prvu ne odgovara definiciji poslovnog uspjeha, no vjerujem kako čovjek može ispuniti zadane ciljeve, predvoditi strukom i znanjem okruženje kojem pripada te postati lider pobjedničkog tima tek kada spozna i dosegne izvorne, temeljne životne vrijednosti.

Netko će za tebe reći da si superžena, osjećaš li se i ti tako?

Apsolutno ne… Ponekad je jedina supermoć koju posjedujem – pravovremeno odgovoriti na poruku.   No, kada već u ranim tridesetima postaneš dio znanstvene zajednice, tvoj trud i rad prizna struka, a tvoj uspjeh postane inspiracija drugima, shvatiš da si ipak napravio nešto vrijedno spomena. Dodamo li tome i ulogu supruge i majke dvoje prekrasnih malih anđela, mogu samo reći da sam ponosna i iznimno zahvalna Onome gore što je sve to lijepo posložio…

Vjerojatno si doživjela poslovne uspone i padove, no što te u karijeri posebno obilježilo?

Ljudi… Oni od kojih sam učila, oni s kojima radim i oni koji me svakodnevno inspiriraju. Radeći s mladim i sposobnim ljudi, inovativnim poduzetnicima i startupovima koji svoje ideje uspješno razvijaju u inovativne proizvode kojima osvajaju globalno tržište, postala sam svjesna potencijala koji Hrvatska ima, a nedovoljno ga komunicira svijetu. Upravo oni su razlog zašto sam doktorirala na području brendiranja zemlje i zašto se danas ustrajno zalažem za snažniju promociju hrvatske inovativnosti u svijetu.

Kako bi najjednostavnije objasnila čime se trenutno baviš?

Znanstveno dokazujem kako inovativnosti predstavlja ključno područje u kojem Hrvatska ima potencijal, priliku i mogućnost za komuniciranje svoje specifičnosti, jačanje imidža zemlje i izgradnju nacionalnog identiteta; praktično provodim komunikacijske kampanje promocije hrvatske inovativnosti; ustrajno se zalažem svijetu ispričati priču o hrvatskom tradicionalnom izumiteljskom duhu, inovatorima i inovacijama koje su promijenile svijet, njenim povoljnim ekonomski indikatorima inovativnosti te snažnom inovacijskom potencijalu kojeg predvode suvremene tehnološke inovacije. A sada najjednostavnije – komuniciram.

Image
Foto: Sandra Šimuović/Pixsell

Napisala si i knjigu – koliko si ju dugo pripremala?

Teorijski dio ove knjige i istraživačke analize temeljene su na doktorskoj disertaciji koju sam pripremala gotovo dvije godine. U svrhu šire primjene, cjelokupni sadržaj knjige nadopunila sam primjerima dobre prakse zemalja koje svijetu uspješno komuniciraju svoju inovativnost te mogućnostima i preporukama praktičnog korištenja inovativnosti kao komunikacijskog alata za jačanje imidža Hrvatske. Upravo taj dio predstavljao je najveći izazov budući sam isti finalizirala uz veselu ekipu - trogodišnju Brunu i dvomjesečnog Roka.

Image

Kroz svoj doktorat dokazala si da Hrvatska ima svoju autentičnost i posebnost – na čemu si temeljila istraživanje i što je bio zaključak?

Glavni cilj istraživanja bio je utvrditi ulogu inovativnosti u kreiranju imidža Hrvatske, ponuditi primjenjive prijedloge za poboljšanje i unaprjeđenje korištenja inovativnosti u kreiranju imidža Hrvatske kroz kritički pristup te doprinijeti novim znanstvenim spoznajama na području brendiranja zemlje, inovativnosti gospodarstva, međunarodnih odnosa i vanjske politike. Rezultati istraživanja nedvojbeno ukazuju kako Hrvatska, da bi naglasila svoju izvornost, jedinstvenost i autentičnost, mora jačati svoj imidž inovativne zemlje na temelju tri ključna područja - izumiteljske tradicije koja je već ukorijenjena u hrvatski identitet, povoljnih ekonomskih indikatora inovativnosti te snažnog inovacijskog potencijala.

Kako je biti žena u ICT industriji?

Izazovno J No, u kontekstu komunikacije, najvažnije je dobro razumjeti terminologiju informacijsko-komunikacijskih tehnologija, jačati internu komunikaciju menadžmenta i tehnoloških stručnjaka, umrežavati se unutar IT zajednice i kontinuirano pratiti tehnološke trendove.  Odličan primjer predstavlja naša tvrtka Bellabeat, najbolji zdravstveni startup u Europi, koji zapošljava više od 65% žena u high-techu.

Što smatraš najvećom hrvatskom inovacijom?

Danas, mlade hrvatske tehnološke tvrtke - Rimac Automobili, Infobip, Nanobit, Photomath, Infinum, Five, Agrivi… predstavljaju najjače ambasadore suvremene hrvatske inovativnosti i potvrđuju Hrvatsku kao zemlju snažnog inovacijskog potencijala. Budući s njima imam privilegiju raditi, mislim da je moj odgovor jasan…

Koliko su žene inovativne u tvojoj sredini kada je u pitanju njihova poslovna inteligencija? Smatraš li da iskorištavaju svoje potencijale?

Ne smatram kako je inovativnost više naklonjena jednoj ili drugoj strani. Inovatori su osobe koje imaju viziju, originalnost i odvažnost uvoditi nove ideje, posjeduju inovativan i stvaralački duh, skloni su istraživanju, stvaralaštvu i kreativnosti. Jedna od prepreka razvoju inovativnog poduzetništva je svakako neiskorišteni potencijal i određeni 'sklop u glavi' samog poduzetnika, budući je kreativan i inovativan način razmišljanja svojstven samo određenim ljudima. Za stvaranje uspješnog poslovanja sama ideja nije dovoljna,  poduzetnik treba svoju ideju povezati s izvedbenim komercijalnim rješenjima i takav proizvod ili uslugu dokazati na tržištu.

Jesi li kada doživjela nekakve predrasude?

Smatram kako Hrvati generalno imaju predrasude o poduzetničkom neuspjehu te kako tek trebaju naučiti prihvatiti tzv. kulturu neuspjeha. U tom kontekstu, za inovativne zemlje neuspjeh određene tvrtke na tržištu zapravo predstavlja određeni poticaj, odnosno potragu za inovacijom. Prihvaćanje kulture neuspjeha ključno je za izgradnju povoljne poduzetničke klime, posebice u startup poslovanju, kojom se ne 'kažnjava' određene poduzetničke propuste u poslovanju, nego je ista otvorena za novi početak. U takvoj kulturi pogreška predstavlja samo novi zadatak, lekciju iz koje se može nešto novo naučiti, pod uvjetom da se ista iskoristi za unaprjeđenje daljnjeg poslovanja.

Image
Foto: Sandra Šimunović/Pixsell

Kako izgleda tvoj tipičan radni dan, a kako vikend?

Tipičan radni dan kod mene je već pola godine – netipičan. Roku je tek pola godine, Bruni tri, pa smo zajedno doma – rastemo i uživamo. Upravo kroz knjigu, koja je nekako došla u najboljem trenutku, dobila sam priliku svijetu ispričati svoju priču, to je ono što volim i što me ispunjava, stoga sam ju objeručke prihvatila…

Imaš li dugoročni plan svoje karijere – vidiš li se gdje si za deset godina?

Svakako se vidim u području strateškog komuniciranja država, bilo da je riječ o odnosima s javnošću, međunarodnim poslovima ili javnoj diplomaciji… Voljela bih i dalje učiti od najboljih, usavršavati se i dijeliti stečeno znanje. 

Između ostalog, ti si vrlo dotjerana žena istančana stila – smatraš li da odijelo čini čovjeka?

Volim ljude koji svojim stilom komuniciraju svoj karakter, osobnost i autentičnost, bez obzira je li riječ o njihovom 'odijelu', uređenju doma ili poretku fotografija na feedu društvenih mreža. Vizualni sam tip i veliki esteta stoga uživam svom monokromatskom svijetu tu i tamo dodati koju novu nijansu boje.

Kako se najčešće opuštaš?

Priroda, more, Hercegovina… moj iskonski izvor sreće.

Koji bi savjet dala mladim djevojkama koje se nalaze na prekretnici da odlučuju čime se žele baviti dok odrastaju u eri u kojoj svi žele biti influenceri?

Prije svega, osobno poštujem svačiju profesiju, pa tako i profesiju influencera koji svijetu komuniciraju svoju originalnost, kredibilitet i vjerodostojnost. Glavno je pitanje razumijevanja, kvalitetnog vrednovanja i budućnosti te profesije za generacije koje dolaze, budući ista predstavlja relativno novu i još uvijek nedovoljno definiranu djelatnost na tržištu rada. Osim temeljnih postavki svakog uspješnog posla – predanost, trud i rad, smatram kako mladi danas trebaju osloboditi svoju kreativnost, kritički promišljati i usmjeriti se na inovativnost, tehnologiju i  otvorenost prema pametnim rješenjima.