Poslovno odijevanje – komuniciranje odjećom

Odijelo ne čini čovjeka, ili?

Poslovno odijevanje – komuniciranje odjećom

U poslovnom se svijetu sve više govori o poslovnom odijevanju. Radi li se o trendu ili doista o vrlo važnom aspektu poslovnog komuniciranja? Iako nam izreka poručuje da odijelo ne čini čovjeka, a tome nas uče i od malih nogu, je li tome baš tako? Budući da se prvi dojam stvara u prvih 30 sekundi i ljudi vas prvo vide, pa tek onda čuju, važno je biti prigodno odjeven jer i naša odjeća mnogo toga poručuje našim sugovornicima.

U Hrvatskoj, nažalost, osim nekoliko seminara, ne postoji edukacija koja bi se bavila ovom temom na sustavan način. U Austriji se održavaju višednevne radionice poslovnog odijevanja koje se detaljno bave oblicima okovratnika, duljinama odjeće te oblicima modnih dodataka kao i odabirom odjeće, šminke i frizure za svaku od poslovnih prigoda. Stručnjaci za odijevanje, odnosno imidž savjetnici, definiraju paletu boja koje vam najbolje pristaju, odlaze s vama u kupovinu odjeće te su u pravom smislu savjetnici za izgradnju imidža. Mnoge inozemne tvrtke, svjesne važnosti prigodnog odijevanja u poslovnim situacijama, za svoje zaposlenike organiziraju seminare na ovu temu.  

Potrebno je imati na umu da odabirom svoje odjeće, osim što šaljete poruku o sebi, istovremeno predstavljate i tvrtku u kojoj radite. Ovisno o branši u kojoj djelujete, imat ćete veću ili manju slobodu u odabiru. Bavite li se područjem financija ili ste možda predavač na nekoj visokoškolskoj ustanovi klasičnim ćete odijevanjem ulijevati povjerenje i kredibilitet.

Savjeti za poslovne muškarce

Danas kodeksi poslovnog odijevanja nisu više toliko strogi kao prije, pa „poslovnjaci“ često upotrebljavaju veći spektar boja nego prije (zasigurno se sjećate vrlo sličnog izgleda poslovnih ljudi u tamnim odijelima i bijelim košuljama). Prekratke nogavice ispod kojih vire gole noge, zbog, naravno, prekratkih čarapa ispod njih, doista mogu izgledati neukusno. Jeste li vidjeli kolege koji na sastanku sjednu sa zakopčanim sakoom? Ramena im strše, pa često nalikuju ragbijašima, što se može izbjeći ako prije no što sjednu raskopčaju sako i sjednu na njegove rubove. Prilikom ustajanja taj isti sako trebaju zakopčati. Kravate bi trebale biti odgovarajuće duljine odnosno do ruba remena. One raznih duginih boja s likovima iz crtanih filmova prihvatljive su u privatnim situacijama, no u poslovnom okruženju upadaju u oči pa postoji opasnost da će vaši sugovornici više promatrati vašu veselu kravatu, no što će slušati ono što govorite. Ne manje važni dodaci su i kemijska olovka ili nalivpero koje koristite. Zamislite elegantno odjevenog direktora kako potpisuje ugovor s običnom plastičnom reklamnom olovkom! Etui za posjetnice isto tako bi trebao nositi logo vaše tvrtke i biti od odgovarajućeg materijala, u skladu s vašom pozicijom.

Poneki savjet i za poslovne žene

Poslovno odijevanje općenito bi trebalo biti diskretno kao i modni dodaci. Žene ponekad nose previše nakita, pa ih možete čuti prije no što ih vidite. Veći broj narukvica koje zveckaju može predstavljati problem, jer ukoliko gestikulirate one će zveckati i odvlačiti pažnju, odnosno dekoncentrirati vaše sugovornike. Diskretne su marame više nego dobrodošle. Kostimi sa suknjom ili hlačama odličan su izbor. Ako mnogo vremena provodite na poslu potrudite se odabrati odjeću od kvalitetnih materijala jer se izgužvani nećete ugodno osjećati. Cipele su posebna priča; ljeti u poslovnim situacijama možete vidjeti žene u japankama ili jako modernim otvorenim natikačama što doista nije obuća za poslovne situacije. Duboki izrezi, vrlo pripijena odjeća, žarke boje, naglašeni uzorci i napadna šminka vrlo često stvaraju negativan dojam. Predstavnice ženskog roda ponekad znaju pretjerati i s parfemima. Strogi austrijski kodeksi čak u svojim priručnicima navode nekorištenje mirisa u poslovnim situacijama, no ugodan diskretan miris koji ne ometa i ne guši vaše kolege u istom uredu omogućit će vam da se dobro osjećate. Uvijek imajte na umu da odijevanjem osim što odajete poštovanje prema tvrtki iz koje dolazite isto odajete i prema klijentu ili stranci s kojom radite.

Rad u nekoj od marketinških agencija ili dizajnerskih studija ima svoja „pravila“ odijevanja. Budući da se radi o kreativnim ljudima od kojih se očekuju nove i originalne ideje, njima je dozvoljena i mnogo veća sloboda prigodom odabira odjeće koju nose. Obično je ona originalna te jamči i takva rješenja.

Pod utjecajem Zapada i mi smo usvojili tzv. fenomen CASUAL FRIDAY, odnosno neformalno odijevanje petkom, kada malo ležernije odijevanje pridonosi i opuštenijoj atmosferi u kojoj se lakše rezimiraju sve protekle aktivnosti.

(Ema Jurić)

Vaša odjeća, gdje god radili, prije svega mora odražavati vašu osobnost pri čemu nije najvažnije slijediti pod svaku cijenu modne trendove već biti zadovoljan svojim izgledom i osjećati se ugodno.